مضرات و فواید لیزر موهای زائد

امروزه لیزر بخاطره مزیت ها و فوایدی که نسبت به سایر روش ها برای حذف موهای زائد دارد، پیشرفت چشمگیری داشته و مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. اکثر افراد قبل از شروع و انتخاب یک روش درمانی به دنبال مضرات و فواید آن هستند. آیا با مضرات و فواید لیزر موهای زائد آشنا هستید؟ در این مقاله کارشناسان ما در طاهر تاج مادر به صفر تا صد فواید و مضرات لیزر موهای زائد می پردازند و در آخر راهکارهای پیشگیری از عوارض لیزر را برای شما ارائه می دهند. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

مکانیسم لیزر موهای زائد چگونه است؟ 

اگر با مکانیسم لیزر موهای زائد آشنا شوید، شاید بهتر بتوانید علت عوارض و مضرات آن را درک کنید. نحوه عملکرد دستگاه لیزر موهای زائد بدین گونه است که پرتوهای موجود در لیزر دارای طول موج های مشخصی است. این پرتوها با عبور از سطح پوست توسط ملانین مو جذب میشود. طی فرایند جذب گرمایی از سمت پرتو به ریشه مو وارد می شود. این حرارت و گرمای تولید شده ساختار طبیعی فولیکول موها را از بین می برد و موهای زائد دیگر قادر به رشد مجدد نخواهند بود. از آنجایی که ملانین مو نسبت به پوست از میزان بیشتری برخوردار است، لیزر درمانی یک روش بسیار هدفمند و هوشمندانه است. با این وجود در برخی اوقات به علت شرایط و عوامل مختلف پوست دچار مشکلاتی می شود که در ادامه به این عوارض و مشکلات میپردازیم. 

مضرات و فواید لیزر موهای زائد

10 مزیت لیزر موهای زائد بدن

لیزر موهای زائد فواید متعددی دارد که در ادامه به صورت کامل برای شما شرح می دهیم. با ما همراه باشید.

روش ایمن و استاندارد 

لیزر موهای زائد یکی از روش‌های درمانی استاندارد و ایمن میباشد که از طرف سازمان FAD به عنوان یک تکنولوژی و فناوری در کاهش دائمی موهای زائد بدن تایید و معرفی شده است. از ایمن ترین دستگاه های لیزر می توان به لیزر تیتانیوم، پلاتینیوم و الکس دایود اشاره کرد.

درمان بدون درد 

لیزر درمانی نسبت به روش های حذف موهای زائد بدن مانند اپیلاسیون، اپیلیدی از درد بسیار کمی برخوردار است. امروزه با ورود دستگاه‌های لیزر پیشرفته و مجهز به دستگاه خنک کننده، میزان درد در هنگام لیزر را تا حد قابل توجهی کاهش داده است. 

عدم اتلاف وقت

لیزر موهای زائد نیاز به استراحت و مراقبت های ویژه ندارد و میتوان پس از لیزر درمانی بلافاصله شروع به حرکت کرد و به کارهای روزمره خود رسیدگی کرد.

اثرگذاری طولانی مدت

مهمترین مزیت لیزر موهای زائد اثر گذاری طولانی مدت و دائمی آن می باشد. با لیزر درمانی، حدود ۹۰ درصد موهای زائد بدن از بین می روند و دیگر قادر به رشد نخواهند بود. 

جوابدهی سریع

لیزر درمانی نسبت به سایر روش‌های حذف موهای زائد از سرعت بیشتری برخوردار است و بیمار با کمترین زمان به بهترین نتیجه دلخواه خود میرسد. پروسه لیزر درمانی به گونه ای است که شما می توانید با یک جلسه لیزر کاهش چشمگیر موهای زائد بدنتان را ببینید.

مضرات و فواید لیزر موهای زائد

عوارض جانبی کوتاه مدت 

در این روش احتمال ایجاد زخم و تغییر رنگدانه پوست بسیار ناچیز و قابل درمان است. پس نگران زخم ایجاد شده یا تغییر رنگ پوست پس از لیزر درمانی نباشید، زیرا با گذشت زمان پوست به حالت طبیعی خود برمیگردد.

هدفمند

همانطور که قبلاً اشاره کردیم ملانین مو حدود سه برابر بیشتر از ملانین پوست است. از این رو تمام پرتو ساطع شده از لیزر جذب ملانین مو میشود و آسیبی به پوست وارد نمی کند. لیزر درمانی یک روش هدفمند و هوشمندانه برای نابودی موهای زائد بدن است. 

قابل کنترل با دسترسی بالا

شما با لیزر می توانید تمام موهای زائد بدن تان که دسترسی به آن ناممکن است را از بین ببرید. دستگاه لیزر کاملا کنترل شده می باشد و شما می توانید میزان شدت و قدرت آن را تعیین و تنظیم کنید.

چرا لیزر عوارض دارد؟

همانطور که میدانید برای اینکه پرتو لیزر به فولیکول های مو برسد، باید به عمق پوست نفوذ کند. لایه سطحی پوست اپیدرم یا همان روپوست نام دارد و محلی که فولیکول مو در ناحیه درم پوست قرار گرفته است. درم در زیر اپیدرم پوست ساکن شده است. بنابراین هنگامی که پرتو لیزر از اپیدرم پوست عبور می کند کمی جذب آن میشود و باعث تغییراتی در سطح پوست از جمله قرمزی سوختگی تغییر رنگ و زخم میشود. این عوارض کاملاً قابل درمان می باشد و هیچ مشکل جدی را برای بیمار ایجاد نمی کند پس با خیال راحت به لیزر موهای زائد خود بپردازید. 

 عوارض لیزر درمانی

درمان لیزر دارای عوارض کوتاه مدت و بی خطر است. این عوارض بسته به تجربه اپراتور لیزر و حساسیت پوستی بیمار بستگی دارد. به طور معمول این عوارض بسیار نادر است و خطر جدی را به دنبال ندارد. از جمله عوارض لیزر درمانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد تغییر در رنگ پوست
  • قرمزی و التهاب پوست
  • سوختگی و تاول
  • عفونت های پوستی 
  • پوسته پوسته شدن
  • آسیب به چشم
  • اسکار و زخم
  • هایپرپیگمنتیشن
  • هایپوپیگمنتیشن

در ادامه به عوارض ذکر شده به طور کامل می پردازیم.

ایجاد تغییر در رنگ پوست

پس از لیزر افراد شاهد تغییر خفیف رنگ پوستشان می شوند. که معمولا بسته به شرایط فیزیکی فرد این تغییرات متفاوت است. افرادی که پوست روشنی دارند، دچار تیرگی پوست میشوند. افرادی که پوست تیره ی دارند، دچار روشنی پوست میشود. این عارضه برخی اوقات برای مراجعه کنندگان بسیار خوشایند و امتیاز تلقی میشود.

قرمزی و التهاب پوست

یکی دیگر از عوارض لیزر درمانی قرمزی و التهاب پوست است. قرمزی و التهاب پوست بر اثر گرمایش ایجاد شده توسط لیزر برای تخریب فولیکول های مو است. این عارضه در افراد کمی مشاهده شده است و پس از گذشت چند ساعت تا نهایت دو روز پوست به حالت اول خود برمی گردد. توصیه میشود برای بهبود سریعتر قرمزی و التهاب پوست از کمپرس سرد و استروئیدهای موضعی استفاده شود. شما همچنین می توانید پس از لیزر حمام آب سرد بروید تا از شدت التهاب و قرمزی پوست کاسته شود. خوشبختانه امروزه با روی کار آمدن سیستم های خنک کننده در دستگاه های لیزر این عارضه کاهش بسیار چشمگیری داشته است.

سوختگی و تاول

سوختگی و تاول پوست از جمله عوارض لیزر درمانی است که بعلت بی تجربه بودن اپراتور لیزر و بکارگیری تکنیک اشتباه در حین درمان به وجود می آید. برای پیشگیری از این عارضه حتما به مراکز درمانی معتبر مراجعه کنید. اکثر مراکز درمانی معتبر به دستگاه های لیزر استاندارد و ایمن مجهز هستند. افراد با تجربه در این مراکز درمانی از سیستم خنک کننده لیزر در هنگام درمان بیمار به درستی استفاده می کنند و تا حد زیادی از سوختگی و تاول زدن پوست جلوگیری میکنند.

عفونت‌های پوستی

عفونت پوستی در لیزر درمانی بسیار نادر است؛ اما در صورتی که روپوست یا اپیدرم آسیب ببیند ممکن است این عارضه بروز کند.علائم عفونت پوستی شامل خارش، درد، التهاب و جوش است. توصیه میشود در صورت رویت عفونت پوستی از مصرف خودسرانه کرم های موضعی آنتی بیوتیک اجتناب کنید و با مرکز درمانی تماس حاصل فرمایید.

پوسته پوسته شدن

پوسته پوسته شدن یکی از عوارض خفیف و قابل پیشگیری در لیزر درمانی است. با کمی رعایت مسائل بهداشتی میتوان از این عارضه جلوگیری کرد. در صورت پوسته پوسته شدن توصیه میشود برای بهبودی سریعتر پوست از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

آسیب به چشم

در لیزر از اشعه پرقدرت و پر انرژی برای رفع موهای زائد استفاده می شود که مشاهده این اشعه برای چشم بسیار مضر است. برای رفع این عارضه از عینک های محافظ برای بیمار و اپراتور استفاده میشود.

مضرات لیزر موهای ائد

اسکار و زخم

از اسکار و زخم نمیتوان به عنوان یک عارضه اصلی لیزر موهای زائد نام برد، زیرا این عارضه بیشتر یک اشتباه و سهل انگاری از طرف پزشک معالج است. بنابراین با انتخاب یک مرکز درمانی معتبر میتوانید از بروز این عارضه جلوگیری کنید. گاهی اوقات بی توجهی به نکات مراقبتی بعد از لیزر باعث ایجاد این عارضه می شود، پس اگر قرار است با لیزر به بهداشت فردی تان اهمیت دهید، تمامی نکات خود مراقبتی را در طول درمان لیزر رعایت کنید تا بدور از هیچ عارضه ای موهای زائد بدنتان را از بین ببرید.

هایپرپیگمنتیشن

هنگامی که ملانین یا همان رنگدانه های پوست افزایش یابند و پوست تیره تر شود را هایپرپیگمنتیشن میگویند. هایپرپیگمنتیشن عارضه ای است که در اثر زخم شدن یا ایجاد اسکار توسط لیزر بر روی بدن مشاهده میشود. این عارضه مانند جای زخم پس از مدتی به حالت اول برمیگردد و مشکل حادی را به وجود نمی آورد.

هایپوپیگمنتیشن

هنگامی که ملانین یا همان رنگدانه های پوست کاهش یابند و پوست روشن تر شود را هایپوپیگمنتیشن می گویند. این عارضه کوتاه مدت است و با گذشت زمان به حالت اول برمیگردد. علت به وجود آمدن این عارضه نامشخص میباشد. رعایت کردن مسائلی از جمله استفاده از کرم ضد آفتاب به مدت 6 هفته پس از درمان، قرار نگرفتن در معرض مستقیم نور خورشید، استفاده از طول موج مناسب، زمان تابش کوتاه و استفاده صحیح از سیستم کولینگ دستگاه لیزر در پیشگیری این عارضه بسیار تاثیرگذار است.

ردیفنام عارضهدرمان یا پیشگیری
1ایجاد تغییر رنگ در پوستبا گذشت زمان رنگ پوست به حالت طبیعی برمی گردد.
2آسیب به چشماستفاده از عینک های مخصوص
3قرمزی و التهاب پوستاستفاده از کمپرس یخ یا آب سرد، استفاده از کرم های استروئیدی موضعی
4سوختگی و تاولاستفاده از کرم های استروئیدی موضعی، مراجعه به مراکز درمانی معتبر
5عفونت های پوستیدر صورت بروز عفونت های پوستی به پزشک مربوطه مراجعه کنید.
6پوسته پوسته شدناستفاده از کرم مرطوب کننده 
7اسکار و زخمبه مرور زمان درمان میشود، مراجعه به مراکز درمانی معتبر
8هایپرپیگمنتیشنبا مرور زمان به حالت طبیعی خود برمیگردد
9هایپوپیگمنتیشنبا مرور زمان به حالت طبیعی خود برمیگردد

چگونه خطرات و عوارض ناشی از لیزر درمانی را به حداقل برسانیم؟

نکات بهداشتی و ایمنی در رابطه با لیزر درمانی وجود دارد که اگر آنها را به طور کامل رعایت کنید، کمتر دچار مشکل و ناراحتی می شوید. به همین خاطر لیستی از نکات مهمی که باید در لیزر درمانی به آن توجه کنید را برای شما جمع آوری و تهیه کرده ایم که در ادامه شرح می دهیم.

انتخاب کلینیک درمانی معتبر

قبل از هر اقدامی باید در انتخاب کلینیک درمانی مرتبط با لیزر دقت کافی را داشته باشید. اگر اپراتور مرکز از دانش و تجربه کافی برخوردار نباشد و با دستگاه لیزر به خوبی نتواند کار کند، به عوارضی چون لکه های پوستی و سوختگی مواجه میشوید. پس توصیه ما به شما این است که تمام خدمات لیزر موهای زائدتان را زیر نظر پزشک متخصص انجام دهید.

از تابش مستقیم نور آفتاب بعد از لیزر درمانی خودداری کنید

توجه داشته باشید که قبل و بعد از لیزر درمانی در معرض مستقیم تابش آفتاب قرار نگیرید و هنگامی که قصد بیرون رفتن از خانه را دارید، از کرم های ضد آفتاب با اف پی اس ۳۰ درصد استفاده کنید و پس از دو ساعت دوباره کرم خود را تمدید کنید. این روند را تا انتها ادامه دهید.

مضرات لیزر موهای زائد

از کرم های برنز کننده و صندلی های سولار استفاده نکنید

حداقل دو هفته قبل از شروع لیزر درمانی از صندلی سولار و کرم های برنز کننده استفاده نکنید. در صورت رفتن به سولاریوم جلسه لیزر درمانی خود را به تعویق بیندازید.

از فعالیت سنگین و تحرک زیاد پرهیز کنید

تا دو روز بعد از لیزر درمانی از فعالیت های ورزشی سنگین، حمام آب داغ و رفتن به استخر جداً خودداری شود.

آرایش نکنید

حداقل ۱۲ ساعت بعد از لیزر موهای زائد از آرایش صورت خودداری کنید و در صورت ضرورت ۶ ساعت بعد از لیزر از کرم پودر بسیار سبک استفاده کنید.

از وکس و اپیلیدی برای شیو موهای زائد استفاده نکنید

 اگر برای حذف موهای زائدتان از وکس یا اپیلیدی استفاده میکنید و قصد دارید لیزر درمانی را شروع کنید، باید این نکته را بدانید که برای شروع لیزر موهای زائد، حداقل از آخرین اپیلاسیون موها سه تا چهار هفته گذشته باشد در غیر این صورت جلسات لیزر درمانی تان را به تعویق بیندازید. همچنین اگر می خواهید به نتیجه گیری خوبی از لیزر درمانی برسید، بهتر است برای حذف موهای زائدتان از وکس یا اپیلیدی استفاده نکنید. بهترین روش برای شیو موهای زائد در فاصله بین جلسات لیزر، استفاده از از تیغ یا ژیلت می باشد. 

از اسکراب صورت و پوست بدن پرهیز کنید

توصیه می شود حداقل سه روز بعد از لیزر درمانی از اسکراب و کشیدن کیسه بر روی پوست خودداری کنید. 

در انتخاب دستگاه لیزر دقت کنید

یکی از مهمترین مواردی که در پیشگیری عوارض لیزر درمانی بسیار حائز اهمیت است، انتخاب بهترین دستگاه لیزر متناسب با پوست بدن تان است. دستگاه های لیزر الکس دایود، تیتانیوم، تیتانیوم تک هندپیس، پلاتینیوم و پلاتینیوم پلاس برای تمامی تایپ های پوستی مناسب هستند. 

در پایان…

در این مقاله آموختیم که عوارض لیزر درمانی را میتوان با رعایت نکات ساده ای پیشگیری کرد. یکی از مهمترین راه های پیشگیری، انتخاب یک دستگاه لیزر مناسب و ایمن می باشد. شرکت بین المللی طاهر تاج مادر با ارائه با کیفیت ترین و استانداردترین دستگاه های لیزر یکی از معتبرترین شرکت های تولید کننده در ایران می باشد. طاهر تاج مادر با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور، دستگاه های لیزر خود را به دو صورت نقدی و اقساطی در اختیار دوست داران بهداشت و زیبایی قرار می دهد.شرکت طاهر تاج مادر به سپاس اعتماد و انتخاب شما تخفیفات و خدمات ویژه ای را در نظر گرفته است . برای اطلاع بیشتر خدمات و محصولات شرکت میتوانید با مشاورین ما در طاهر تاج مادر تماس حاصل فرمایید یا در سایت نظراتتان را کامنت کنید.

 

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *