لیزر در دوران بارداری

لیزر در دوران بارداری شاید یکی از راه های خلاص شدن از شر موهای زائد بدن باشد. افزایش رویش مو در دوران بارداری برای خانم ها بسیار آزاردهنده و ناخوشایند است، از این رو بدنبال راهی برای رفع موهای زائد بدن هستند. یکی مسائل و سوالات رایج در مورد لیزر در دوران بارداری این است که آیا لیزر برای بارداری و سلامت جنین خطرناک است؟ چه نکاتی را باید در این باره رعایت کرد؟ کارشناسان ما در طاهر تاج مادر به صفر تا صد لیزر در دوران بارداری می پردازند و توصیه های لازم برای شما در این مقاله ارائه می دهند.

تاثیر هورمون های بارداری بر چرخه رشد مو بدن

ورود به دوران بارداری با خود تغییراتی را به همراه دارد که برای خانم ها کمی ناخوشایند و آزاردهنده است. از تغییرات دوران بارداری میتوان به افزایش هورمون های استروژن و آندروژن اشاره کرد. هورمون استروژن رشد موهای بدن را تقویت می کند و خانم های باردار شاهد رویش قابل توجه مو در نواحی مختلفی مانند گردن، شکم، سینه ها و صورت هستند. اگر با چرخه رشد مو آگاهی لازم را کسب کنید بهتر تاثیر هورمون های بارداری بر رشد مو را درک می کنید، بنابراین توضیحات لازم در این باره را برای شما ارائه می دهیم. 

چرخه رشد مو

بین رشد و ریزش مو یک چرخه زیستی وجود دارد که از سه مرحله مختلف آناژن، کاتاژن و تلوژن تشکیل شده است. 

مرحله آناژن: این مرحله به مرحله رشد مو معروف است. در این مرحله مو شروع به رویش می کند. 

مرحله کاتاژن: مرحله میانی در چرخه مو می باشد که مو در این مرحله به رشد خود ادامه می دهد.

مرحله تلوژن: مرحله پایانی  یا استراحت چرخه مو است که در این مرحله رشد مو متوقف می شود و ریزش مو اتفاق می افتد.

لیزر در دوران بارداری

در دوران بارداری هورمون ها بر روی مرحله استراحت مو یا همان تلوژن تاثیر می گذارند و این مرحله را به تعویق می اندازند. بنابراین رشد مو ادامه دار و ریزش مو متوقف میشود. در این حین موهای سطح بدن بیشتر و ضخیم تر میشود و ظاهری نامناسب  و آزاردهنده ای برای خانم های باردار به وجود می آورد. این دلیلی است که اکثر خانم های باردار برای رفع موهای زائدشان به مراکز لیزر مراجعه می کنند. جالب است بدانید که حدود سه تا شش ماه پس از تولد نوزاد، هورمون ها به حالت طبیعی خود برمیگردند و ریزش موهای زائد بدن شروع میشود. به این ریزش ناگهانی مو تلوژن افلوویوم میگویند.

نحوه عملکرد لیزر موهای زائد

برای درک بیشتر از لیزر درمانی و تاثیرات آن بر بدن، بهتر است ابتدا به چگونگی عملکرد لیزر برای حذف موهای زائد بپردازیم. پرتویی که از لیزر ساطع میشود فتو پلاریزه است و برای بدن هیچ خطری را به همراه ندارد. پرتوی لیزر توسط رنگدانه های فولیکول های مو جذب میشود. جذب این پرتو باعث آسیب رسانی فولیکول های مو میشود که پس از مدتی ریزش مو اتفاق می افتد. به مرور زمان و ادامه دادن درمان لیزر فولیکول ها به طور کامل از بین می روند یا ضعیف می شوند و به صورت خیلی نازک در می آیند. بنابراین به طور کلی لیزر درمانی یک فرآیند بی خطر و ایمن است. 

لیزر در زمان قبل از بارداری 

اکثر خانم هایی که قبل از بارداری لیزر درمانی را شروع کرده اند، نگران این مسئله هستند که آیا موهای لیزر شده در زمان بارداری دوباره برگشت میکنند؟ جواب این سوال بسیار واضح و روشن است. فولیکول هایی که در اثر لیزر از بین رفته اند و یا ضعیف شده اند بسیار سخت به حالت اول برمیگردند، بنابراین هورمون های بارداری تاثیر چندانی بر روی موهای از بین رفته بدن ندارد.

لیزر در دوران بارداری

هنگامی که یک فرد وارد دوران بارداری میشود، حس ها و تغییرات گوناگونی را تجربه می کند. این تغییرات برای هر فرد متفاوت است برای مثال مادری در دوران بارداری با ریزش مو مواجه می شود و دیگری از رویش بیش از حد موهای بدن خود کلافه میشود و قصد لیزر درمانی دارد. بنظر شما لیزر درمانی در دوران بارداری کار عاقلانه ای است؟ هر چند که هیچ مقاله علمی تا به امروز مبنی بر اینکه لیزر برای بارداری مضر و آسیب زاست منتشر نشده است، باید گفت که احتیاط شرط عقل است. دورن بارداری یکی از مهمترین دوران رشد جنین است و حفظ سلامتی مادر و جنین جزو اصلی ترین کار در این دوران است، بنابراین باید از هر عامل احتمالی که سلامتی مادر و جنین را به خطر می اندازد، دوری کرد. شما میتوانید 6 ماه بعد از زایمان هنگامی که هورمون های بدن به حالت اولیه شان برگشتند، لیزر درمانی را شروع کنید. در این مدت می توانید برای رفع موهای زائد بدن از ژیلت استفاده کنید.

لیزر در دوران شیردهی

پس از دوران بارداری  و زایمان وارد مرحله شیردهی می شویم. در ماه های اول شیردهی هورمون های بدن به حالت عادی برنگشته اند و پس از گذشت 6 ماه بدن به حالت طبیعی خود بازمیگردد. از این رو اکثر مراکز لیزر درمانی توصیه میکنند تا 6 ماه اول شیردهی که تغذیه اصلی نوزاد شیر مادر است، لیزر درمانی به تعویق بیفتد. بعد از گذشت 6 ماه از شیردهی و برگشت هورمون ها به حالت نرمال میتوان یک لیزر درمانی مطمئن و موثر داشت. لیزر تیتانیوم یکی از ایمن ترین و استانداردترین دستگاه های لیزر درمانی است و بهترین گزینه برای حذف موهای زائد در دوران شیردهی است.

لیزر در دوران بارداری

نکات مهمی که باید  درباره لیزر در دوران بارداری بدانید…

همانطور که میدانید لیزر یکی از بهترین روش ها برای رفع موهای زائد بدن است اما برای خانم های باردار این داستان متفاوت است و لیزر میتواند یک عمل تهدید آمیز برای سلامتی جنین باشد. در ادامه به نکات مهمی درباره لیزر در دوران بارداری اشاره کرده ایم تا بتوانید در مورد این موضوع به درستی تصمیم بگیرید. با ما همراه باشید.

  • در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی میزان ملانین مو و پوست بدن افزایش میابد و رنگ پوست تیره تر میشود. به همین خاطر میزان جذب امواج لیزر در سطح پوست بیشتر شده و فرد احساس درد و سوزش بیشتری دارد. (همانطور که میدانید  در دوران بارداری از مواد بی حسی نباید استفاده کرد زیرا این مواد جذب پوست و وارد خون می شوند که برای جنین خطرناک است.)
  • در دوران بارداری سطح پوست حساس تر از قبل میشود و با انجام لیزر امکان اینکه این حساسیت تشدید شود وجود دارد.
  • نواحی مانند بیکینی و اطراف سینه در بارداری بسیار حساس و تحریک پذیر هستند. تورم و قرمزی میتواند از عوارض احتمالی لیزر در این نواحی باشد.
  • تغییرات هورمونی در بارداری گاهی باعث تداخل در چرخه رشد مو میشود و نتیجه درمان با لیزر را تا حدی ناکارآمد می کند.
  • دوره درمان لیزر برای جوابدهی معقول و رضایت مند 6 ماه تا یکسال بطول می انجامد که این دوره تا پایان بارداری ادامه دارد. همانطور که میدانید ماه های آخر بارداری جابه جای بسیار دشوار ناممکن است.

سوالات متداول کاربران 

  1. آیا لیزر موهای زائد بدن برای سلامتی جنین خطرناک است؟

با وجود اینکه هیچ مدرک و منبع موثقی در این باره منتشر نشده و اطلاعات در این باره بسیار کم است، همچنین به دلیل حساسیت بالای دوران بارداری، توصیه میشود که از لیزر درمانی در این دوران اجتناب کنید و به بعد از زایمان منتقل کنید.

  1. آیا لیزر درمانی بغیر از دوران بارداری خطرناک است؟

خیر به هیچ عنوان. لیزر در دوران بارداری را به این علت ممنوع کردیم چون سلامتی مادر و جنین در این دوران بسیار مهم و حائز اهمیت است. در کل عمل لیزر فرآیندی بی خطر است و هیچ ضرری برای بدن ندارد. پس با خیال راحت می توانید از همین امروز لیزر درمانی را شروع کنید.

  1. آیا میتوان با لیزر لکه های پوستی به وجود آمده در دوران بارداری را حذف کرد؟

بله. امروزه از لیزر کیوسوئیچ برای حذف لکه های پوستی و جوانسازی استفاده میشود و زیبایی را به مادران مهربان هدیه می دهد.

  1. آیا لیزر در نازایی نقش دارد؟

خیر، اشعه ای که از لیزر ساطع می شود قابلیت یونیزه کردن ندارد. طول موج پرتوی لیزر بلند است و تا چند میلی متری سطح پوست نفوذ می کند و نمیتواند به اندام های داخلی راه پیدا کند. حتی اگر به اندام های داخلی مانند تخمدان ها نفوذ کند بعلت ماهیت غیر یونیزه آن هیچ خطری را در پی نخواهد داشت.

  1. اگر پس از لیزر درمانی متوجه شویم بارداریم چه کار کنیم؟

هیچ نگران نباشید. لیزر موهای زائد در دوران بارداری به این علت انجام نمی شود، چون اطلاعات کافی در مورد اثرات لیزر در سلامتی جنین و مادر وجود ندارد. پس با یکبار لیزر درمانی احتمال اینکه سلامتی جنین به خطر بیفتد بسیار نادر و غیر ممکن است. 

سخن پایانی 

در این مقاله یاد گرفتیم که بهتر است در دوران بارداری از لیزر درمانی اجتناب کنیم در غیر این صورت میتوان در هر زمانی از لیزر برای حذف موهای زائد استفاده کنید. شرکت بین المللی طاهر تاج مادر با ارائه ایمن ترین و بروزترین دستگاه های لیزر، یکی از پیشگامان در این عرصه می باشد. طاهر تاج مادر با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور، دستگاه های لیزر خود را به دو صورت نقدی و اقساطی در اختیار دوست داران بهداشت و زیبایی قرار می دهد.شرکت طاهر تاج مادر به سپاس اعتماد و انتخاب شما تخفیفات و خدمات ویژه ای را در نظر گرفته است . برای اطلاع بیشتر خدمات و محصولات شرکت میتوانید با مشاورین ما در طاهر تاج مادر تماس حاصل فرمایید یا در سایت نظراتتان را کامنت کنید.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *