بهترین دستگاه لیزر

آیا تاکنون در مورد بهترین دستگاه لیزر موهای زائد و فواید و مزایای استفاده از آن شنیده‌اید؟ می­دانید بهترین دستگاه لیزر، کدام دستگاه است؟ چه طول موجی دارد؟ استفاده از آن نسبت به سایر دستگاه­های لیزر چه مزایایی دارد؟

برای پاسخ به هرکدام از سؤالات بالا، شما ابتدا باید با دستگاه لیزر موهای زائد و نحوه عملکرد آن آشنا شوید، سپس تعریف بهترین دستگاه لیزر از نظر علمی را بدانید و پس آن فاکتورهای لازم برای تعیین بهترین دستگاه لیزر را بشناسید.

هدف از نگارش این مقاله آشنایی شما دستگاه­های لیزر و مؤلفه‌ها و پارامتر­هایی است که در مورد یک دستگاه لیزر موهای زائد اهمیت بالایی دارند. اگر شما قصد خرید یک دستگاه لیزر برای کلینیک یا مرکز پوست­ومو را داشته باشید با شناخت این پارامترها به ­راحتی می­توانید بهترین نوع از لیزر مدنظرتان را شناسایی و خریداری کنید.

یا اگر شما قصد استفاده از خدمات دستگاه­های لیزر موهای زائد را دارید و می­خواهید قبل از مراجعه به کلینیک­های زیبایی اطلاعاتی مفیدی در مورد دستگاه­های لیزر کسب کنید و در نهایت بهترین دستگاه لیزر را انتخاب کنید، خواندن این مقاله به شما کمک بزرگی در رسیدن به هدف خواهد کرد.

کدام دستگاه لیزر موهای زائد، بهترین دستگاه لیزر است؟

شاید تصور کنید پاسخ به این سؤال به یک کلمه یا یک اسم محدود می­شود؛ مانند بسیاری از جملات تبلیغاتی که در طول روز شما را احاطه کرده ­اند. بهترین پکیج برای زمستان، بهترین نوع برنج شما، بهترین، بهترین دستگاه لیزر برای رفع چین­ وچروک پوست و در نهایت بهترین دستگاه لیزر موهای زائد.

هیچ­کدام از موارد گفته‌شده به­ طور مطلق بهترین نیستند. شما باید ابتدا بهترین را مطابق با نیازتان تعیین کنید و سپس به­دنبال آن بگردید. در مورد دستگاه­های لیزر نیز اصل برقرار است. شما هیچ­گاه نباید بدون اطلاعات و مطابقت مشخصات لیزر با ویژگیهای پوستی خود و صرفاً براساس تبلیغات و یا معرفی یک نفر، دستگاه لیزری را استفاده انتخاب کنید.

در مورد دستگاه­های لیزر به ­جرات می­توان گفت دستگاهی که برای یک نفر می­تواند بهترین دستگاه لیزر باشد، برای فرد دیگری می­تواند انتخاب بسیار نامناسبی باشد و اثرات بسیار مخربی را روی پوست باقی­بگذارد.

به‌عنوان‌مثال بسیاری از افراد از دستگاه لیزر الکساندرایت به­ عنوان بهترین دستگاه لیزر موهای زائد نام می­برند. در ویژگی­ها و امکانات بسیار عالی این دستگاه لیزر شکی نیست اما استفاده از این دستگاه برای افرادی با پوست تیره بسیار دردآور و در مواردی خطرناک است و ممکن است باعث ایجاد زخم و سوختگی­های شدید روی پوست افراد شود؛ بنابراین شما باید ویژگی­ها و مؤلفه‌های مهم یک دستگاه لیزر را بشناسید و با در نظر گرفتن ویژگی­های پوستی خود، بهترین دستگاه لیزر موردنیاز خود را انتخاب کنید.

بهترین دستگاه لیزر

پارامترهای مهم در انتخاب بهترین دستگاه لیزر

  • طول موج (Wavelength)

مهم­ترین پارامتر یک دستگاه لیزر، صرف­نظر از این­که از این دستگاه برای چه کاربردی استفاده می­شود، طول موج دستگاه لیزر است.

در علم فیزیک به فاصله بین دو قله یا دره متوالی پرتو، طول موج گفته می­شود. این مؤلفه ازآن‌جهت مهم است که میزان انرژی پرتو را تعیین می­کند. هرچه این عدد بزرگ­تر باشد، پرتو انرژی کم­تری دارد و هر چه کوچک­تر باشد، پرتو حامل انرژی بیشتری است.

از زمان به­ کارگیری ایده استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد تاکنون، از 4 لیزر با 4 طول موج متفاوت برای این کاربرد استفاده میکنند. البته استفاده از لیزر رابی با طول موج 694 نانومتر به­ دلایل گوناگون تقریباً منسوخ شده است و امروزه تنها از سه طول موج برای دفع موهای زائد استفاده می­شود.

دستگاه با طول موج 755 نانومتر، بهترین دستگاه لیزر برای کسانی­که پوست روشن دارند

به­ تجربه و هم­چنین دلایل علمی ثابت‌شده است که طول موج 755 نانومتر یا پرتو تولیدی توسط دستگاه لیزر موهای زائد الکساندرایت، بهترین دستگاه لیزر برای افراد با پوست روشن و موهای تیره است.

طول موج، سرعت جذب و عمیق نفوذ پرتو تولیدی توسط این لیزر به­ طور کامل با مشخصات پوست­های روشن تطابق دارد و یوملانین­ها، به­ راحتی پرتو با طول موج 755 نانومتر را جذب و به لایه فولیکول­های مو منتقل می­کنند و پرتو لیزر نیز ب ایجاد حرارت فولیکول­های مو را تخریب می­کند.

دستگاه با طول موج 810 نانومتر، بهترین دستگاه لیزر برای کسانی­که پوست روشن و سبزه دارند

دستگاه لیزر دایود، تولید کننده پرتو با طول موج 810 نانومتر است. پرتو این لیزر به دلیل انرژی پرتو مناسب آن برای از بین بردن موهای زائد روی پوست­ها روشن و سبزه بسیار مناسب است. این دستگاه لیزر هم­چنین بهترین دستگاه لیزر موهای زائد برای تیپ­های پوستی ایرانیان محسوب می­شود.

انرژی مناسب پرتو تولیدی توسط لیزر دایود، هم­چنین سبب شده است تا این دستگاه در از بین بردن موهای ضخیم، مانند موهای صورت آقایان، نتایج بسیار خوبی داشته باشد. به­همین دلیل از دستگاه­های لیزر پرطرفدار در میان آقایان به ­حساب می­ آید.

دستگاه با طول موج 1064 نانومتر، بهترین دستگاه لیزر برای کسانی­که پوست تیره و برنزه دارند

دستگاه لیزر اندی­یگ (Nd:YAG) پرتویی با طول موج 1064 نانومتر تولید می­کند. این پرتو برای نفوذ به لایه­ های پوستی پوست­ها تیره و برنزه بسیار مناسب است.

سازوکار این دستگاه لیزر کمی با سایر دستگاه­ها متفاوت است، هنگاهی­که پرتو با طول موج 1064 نانومتر روی پوست تیره تابیده می­شود، نیازی به جذب آن توسط­ ملانین­های پوست و مو وجود ندارد و این پرتو عمق نفوذ کافی برای رسیدن به فولیکول­های مو و ایجاد حرارت در این لایه را دارد.

درواقع این طول موج نسبت به سایر طول موج­ها انرژی بسیار پایینی دارد و تابش آن به سطح پوست در صورت جذب توسط پوست باعث سوختگی و زخم نخواهد شد.

  • قطر لکه (Spot Size)

قطر لکه یا اسپات سایز لیزر یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب لیزر است. این میزان در دستگاه­های لیزر مختلف مقدار متفاوت است و به ساخت لیزر و محیط بهره آن بستگی دارد.

هرچه این پارامتر بزرگ­تر باشد، از نظر زمانی طول جلسه استفاده از لیزر کم­تر خواهد شد و لیزر در هربار تابش مساحت بزرگی از سطح پوست را تحت تابش قرار می­دهد؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که بزرگ بودن این پارامتر به ­تنهایی کافی نیست، پراکندگی انرژی نیز باد در تمام این مساحت یکسان باشد تا هربار تابش پرتو، نتیجه مناسبی داشته باشد.

درصورت عدم یکنواختی پراکندگی شدت در مساحتی که پرتو روی پوست می­تابد، امکان احساس درد و سوزش در ناحیه ­ای که شدت پرتو زیاد است و عدم تأثیرگذاری پرتو در ناحیه­ ای که شدت پرتو کم است، وجود دارد.

بنابراین به کسانی­که قصد خرید دستگاه لیزر را دارند توصیه می­کنیم تا حتماً قبل از خرید، این موضوع را بررسی نمایند.

  • فاصله دو شات متوالی

فاصله بین دو پالس متوالی که روی پوست فرود می­ آید نیز یکی دیگر از عوامل مهم و تعیین‌کننده در میزان اثربخشی استفاده از لیزر است. این مقدار عموماً در دستگاه­های لیزر بین 0.2 تا 2 ثانیه است. یکی از دلایلی که سبب کنارگذاشته­ شدن دستگاه لیزر رابی شد، همین عامل بود.

فاصله بین دو شات متوالی در دستگاه لیزر رابی 2 ثانیه است که این زمان برای تأثیرگذاری پرتو لیزر بسیار زیاد است و اثر پالس قبلی، پیش از رسیدن پالس بعدی از بین خواهد رفت و نتایج لیزر رضایت‌بخش نخواهد بود.

در صورت کم بودن این زمان نیز، پالس­های لیزر با فاصله کمی روی پوست فرود می ­آیند و باعث احساس درد و سوزش پوست می­شوند.

  • تعداد شات

این پارامتر به شرکت و برند سازنده دستگاه بستگی دارد و در دستگاه­هایی با طول موج یکسان نیز متفاوت است. البته بررسی این مؤلفه تنها برای خریداران دستگاه لیزر اهمیت دارد.

صاحبان کلینیک­های زیبایی باید حتماً قبل از خرید دستگاه لیزر در مورد تعداد شات­های دستگاه بپرسند. هرچه این تعداد بیشتر باشد، دستگاه مدت‌زمان بیشتری کار خواهد کرد و دیرتر به شارژ شات­ها نیاز خواهد داشت.

سعی کنید دستگاه لیزر مورد نظر خود را از شرکتی تهیه کنید که امکان شارژ شات­ها را نیز به­ راحتی برای شما فراهم کند.

  • عوارض

دستگاه لیزری بهترین دستگاه لیزر محسوب می­شود که عوارض حین و پس از استفاده از آن حداقل مقدار ممکن باشد.

کاهش این عوارض به عوامل زیادی وابسته است که ازجمله آن­ها می­توان به تطابق طول موج لیزر با رنگ پوست، فاصله شات­های متوالی مناسب، توجه به نکات و اقدامات لازم قبل از جلسه لیزر، مانند قرار نگرفتن در معرض نور خورشید و مجهز بودن دستگاه لیزر به سیستم خنک‌کننده اشاره کرد.

اگر بتوانید تمامی موارد فوق را رعایت کنید عوارض ناشی از استفاده از لیزر تا حد بسیار خوبی کاهش می­یابد.

  • ماندگاری نتایج

در دستگاه­های لیزر مختلف ممکن است تعداد جلسات کمی متفاوت باشد، اما عموماً ماندگاری نتایج پس از اتمام جلسات برای همه دستگاه­ها بین 6 ماه تا یک سال است. پس از گذشت این زمان حدود 10 تا 15 درصد موهای زائد با ضخامت بسیار کم و به­ صورت کرکی مجدداً رشد می­کنند که می­توانید از با یک یا دو جلسه آن­ها رفع کنید.

بهترین دستگاه لیزر

ویژگی­ها و امکانات بهترین دستگاه لیزر

موارد گفته‌شده بخش­ قبل، پارامترهای است که برای هر دستگاه لیزر باید مورد بررسی قرار گیرد. امکانات و ویژگی­های مهمی نیز وجود دارد که در صورت وجود آن­ها در دستگاه­های لیزر، عوارض استفاده از دستگاه لیزر تا حد خوبی کاهش پیدا می­کند. همچنین نتایج استفاده از لیزر نیز بهبود قابل‌توجهی خواهد داشت.

سیستم خنک‌کننده

  •  سیستم خنک‌کننده همراه با هندپیس

زمانی­که یک دستگاه لیزر به سیستم خنک‌کننده مجهز باشد، درد و سوزش حین تابش لیزر به سطح پوست، کاهش چشم­گیری خواهد داشت. این سیستم نواحی اطراف تابش پرتو را خنک نگه می­دارد و از این طریق باعث بهبود عملکرد دستگاه لیزر خواهد شد.

  •  سیستم خنک‌کننده داخلی

وجود سیستم خنک‌کننده داخلی به­ طول عمر و بهبود عملکرد لیزر کمک می­کند. زمانی­که یک دستگاه لیزر به این سیستم مجهز باشد، حین کار و تولید پالس قطعات داخلی دستگاه را خنک نگه می­دارد و از داغ شدن بیش‌ازحد دستگاه در اثر عبور جریان برق جلوگیری می­کند.

خریداران دستگاه­های لیزر حتماً به وجود این سیستم در دستگاه لیزر انتخابی خود توجه کنند.

فناوری تشخیص رنگ پوست

فناوری تشخیص رنگ پوست یکی از فناوری­های مهم و جدید دستگاه­های لیزر است. وجود این تکنولوژی در دستگاه لیزر سبب می­شود تا با هر بار تغییر رنگ پوست، تنظیمات دستگاه به ­صورت خودکار متناسب با رنگ آن ناحیه تنظیم شود.

دستگاه­هایی که به این سنسور تشخیص رنگ پوست مجهز هستند، همواره به­­عنوان بهترین دستگاه لیزر از آن­ها نام­برده می­شود.

اپراتور، یک عامل مهم در بهترین بودن دستگاه لیزر انتخابی شما

اگر شما تمام موارد و نکات گفت شده را رعایت کنید، اما اپراتور دستگاه فرد کاربلد و ماهری نباشد، نتیجه دلخواهی نخواهید گرفت؛ بنابراین توصیه می­شود حتماً قبل از شروع جلسات لیزر در مورد خوش­نامی کلینیک و مهارت اپراتورهای آن اطمینان داشته باشید.

دستگاه­های لیزر خانگی برای چه­ کسانی بهترین دستگاه لیزر محسوب میشود؟

دستگاه­های لیزر خانگی برای کسانی­که در درجه اول پوست روشنی دارند بسیار مناسب است. بازه طول موجی پرتو ساطع‌شده از این دستگاه­ها در بازه 650 تا 750 نانومتر قرار دارد و تنها برای پوست­هایی با رنگ روشن مناسب است.

افرادی که در طول روز مشغله زیادی داشته و زمان کافی برای مراجعه به کلینیک­های رفع موهای زائد را ندارند، حساسیت بالایی روی رعایت نکات بهداشتی و حفظ حریم شخصی دارند، می­توانند با در نظر گرفتن موارد گفته‌شده از این دستگاه­ها استفاده کنند. در صورت داشتن پوست روشن، دستگاه­ها لیزر موهای زائد خانگی برای این افراد بهترین دستگاه لیزر محسوب می­شود.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *