دستگاه لیزر موهای زائد

استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد یک راه حل آسان و ماندگار برای کسانی­که به دنبال روشی با درد کم­تر و پایداری نتایج بیشتر هستند.

روش­های رفع موهای زائد از گذشته تاکنون

در طول سال­های گذشته روش­های بسیاری برای رفع موهای زائد به وجود آمده است. هر یک از این روش­ها تا مدت کوتاهی موهای زائد را از بین می­برند، اما عموماً با درد یا دردسرهای دیگری همراه هستند. ازجمله این روش­ها می­توان به استفاده از پودرها، اسپری­ها، کر­م­های شیمیایی موبَر، موم، ژیلت، دستگاه­های موکَن و اپیلاسیون اشاره کرد.

هرکدام از روش­های گفته‌شده بسته به این­که موهای زائد را از کدام ناحیه از بین می­برند، پایداری نتیجه متفاوتی دارند. به‌عنوان‌مثال ژیلت و پودرها و کرم­های موبَر درد کم­تری نسبت به سایر روش­ها دارند، اما تنها موهای زائد را از سطح پوست حذف می­کنند و افراد پس از مدت بسیاری کمی، حدوداً 3 تا 7 روز پس از اصلاح، شاهد حضور موهای زائد در سطح پوست خواهند بود.

روش­هایی مانند استفاده از موم، دستگاه­های موکَن و اپیلاسیون ماندگاری نتایج بیشتری نسبت به سایر روش­ها دارند، اما با درد بسیار زیادی همراه هستند. علت این میزان درد آن است که این روش­ها موهای زائد را که غالباً ضخیم نیز هستند، از ریشه میکنند، به همین سبب با درد زیادی همراه هستند.

پایداری نتایج این روش­ها معمولاً بین 14 تا 18 روز است و پس از گذشت این مدت، موهای زائد مجدداً می­رویند و باعث دردسر میشوند.

علت عدم پایداری نتایج روش­های رفع موهای زائد قدیمی

با کمی دقت می­توان دریافت که حلقه مفقود در عدم ماندگاری این روش­ها، نحوه رفع موهای زائد نیست، بلکه عدم جلوگیری از رویش مجدد موهای زائد است. درواقع همه این راه‌حل‌ها زمانی می­توانند مؤثر باشند که پس از حذف موهای زائد از سطح پوست، دیگر اجازه رویش مجدد به آن­ها داده نشود.

به بیان دقیق­تر هدف باید از بین بردن چیزی باشد که باعث رویش موهای زائد می­شود و هربار اصلاح موهای زائد یا حتی از ریشه کندن آن­ها نمی­تواند که راه­ حل دائمی و مطمئن باشد. ما با این ­کار تنها صورت مسئله را تا مدت کوتاهی پاک می­کنیم و راهی برای حل مسئله ارائه نمی­دهیم.

دستگاه لیزر موهای زائد

دستگاه لیزر موهای زائد، یک راه مناسب برای یک حل مسئله قدیمی

سازندگان دستگاه­ لیزر موهای زائد، این حلقه مفقود در رفع موهای زائد را یافته و مشکل را حل کرده­ اند. البته شاید بهتر است بگوییم این شرکت­ها از علم فیزیک و زیست­شناسی به­ طور هم­زمان کمک گرفته ­اند تا برای حل این مشکل یک راه حل دائمی و پایدار ارائه دهند و همه ما را از شر موهای زائد خلاص کنند.

نحوه عملکرد یک دستگاه لیزر موهای زائد

همان­طور که در بخش قبل گفته شد، دفع موهای زائد باید همراه با جلوگیری از عدم رشد مجدد موها باشد؛ بنابراین حل مسئله را باید در بخش تولیدکننده موها جست­وجو کرد. فولیکول­های مو، همان ساختار پوستی هستند که وظیفه تولید مو را بر عهده دارند.

همه موها در سه مرحله در ساختارهای مختلف فولیکول، تولید می­شوند و رشد می­کنند. مبنای عملکرد یک دستگاه لیزر از بین بردن همین فولیکول­های مو است.

پرتوهای لیزر که شامل فوتون­های پرانرژی هستند، به سطح پوست می­تابند، این پرتوها توسط یوملانین­ها که عامل رنگ تیره موها هستند، جذب‌شده و به لایه ­ای از پوست که فولیکول­ها در آن قرار دارند می­رسند. حضور فوتون­ها در این لایه باعث ایجاد حرارت میشود. این حرارت به میزانی است که به سایر بخش­های پوست آسیب نمی­رساند و تنها باعث تخریب و از بین رفتن فولیکول­های مو می­شود.

کدام دستگاه لیزر موهای زائد درد کم­تری دارد؟

قبل از پاسخ به این سؤال، شما باید به این سؤال پاسخ دهید که آیا دستگاه لیزر را متناسب با ویژگی­های پوستی خود انتخاب کرده ­اید؟

پس در ابتدا ما به شما کمک می­کنیم تا لیزری متناسب با ویژگی­های پوستی مانند رنگ و ضخامت مو و هم­چنین رنگ پوستتان انتخاب کنید؛ زیرا این عامل تأثیر بسیار زیادی در میزان دردی که شما احساس می­کنید دارد و پس از آن به معرفی دستگاه­های لیزری می­پردازیم که درد کم­تری دارند.

دستگاه لیزر موهای زائد

انواع دستگاه­های لیزر برای تیپ­های پوستی مختلف

متخصصان حوزه پوست و مو سه دستگاه لیزر یا سه طول موج برای پوست­های روشن، سبزه و تیره را توصیه می­کنند که هر یک از آن­ها مناسب یکی از انواع پوست­های گفته‌شده هستند و درصورت انتخاب صحیح علاوه­بر کاهش درد، زمان مورد نیاز برای از بین بردن کامل فولیکول­های مو نیز کاهش می­ یابد.

  • دستگاه لیزر موهای زائد الکساندرایت

این دستگاه یکی از معروف­ترین و رایج­ترین دستگاه­های لیزر موهای زائد در ایران و جهان به­ شمار می­رود که طرفداران بسیاری نیز دارد. طول موج این دستگاه 755 نانومتر است و با توجه به انرژی نسبتاً بالایی که دارد، تنها به افرادی با پوست روشن و موهای تیره توصیه می­شود.

اگر رنگ پوست شما روشن باشد، در صورت استفاده از این دستگاه لیزر و به ­کارگیری روش­های کاهش درد در حین استفاده از لیزر، میزان درد بسیار کمی را تجربه خواهید کرد.

اگر پوست شما روشن باشد، اما موهای زائد شما بلوند یا سفید باشند، شما درد بیشتری احساس نخواهید کرد، تنها کارایی دستگاه در از بین بردن موهای زائد پایین می­آید؛ زیرا ملانین­های موجود در این رنگ مو، قادر به جذب پرتو لیزر نیستند و مکانیسم کارکرد دستگاه لیزر موهای زائد برای این نوع موها از به ­درستی عمل نمی­کند و فولیکول­های مو را از بین نمی­برد.

دستگاه لیزر الکساندرایت به دلیل مدت زمان کوتاه بین دو شات متوالی درد بیشتری نسبت به سایر دستگاه­های لیزر مانند دایود و اندی­یگ به­ همراه دارد.

  • دستگاه لیزر موهای زائد دایود

دستگاه لیزر دایود یکی دیگر از انواع لیزرهای مورد استفاده برای دفع موهای زائد است که تطابق بسیار خوبی با رنگ پوست اکثر مردم کشورمان دارد.

طول موج این دستگاه لیزر 810 نانومتر است و برای افرادی با پوست روشن و سبزه بسیار مناسب است. کارایی این دستگاه لیزر برای موهای ضخیم بسیار مناسب است و شما می­توانید اطمینان داشته باشید پس از پایان جلسات استفاده از لیزر، موهای زائد به­ طور کامل از بین خواهند رفت.

باتوجه به انرژی، طول موج و فاصله دو پالس متوالی مناسب، دستگاه لیزر دایود به آقایان برای از بین بردن موهای ضخیم صورت توصیه می­شود.

  • دستگاه لیزر موهای زائد اندی­یگ (Nd:YAG)

دستگاه لیزر اندی­یگ، به ­طور مخصوص برای کسانی­که پوست تیره دارند، ساخته‌شده است. در ابتدای استفاده از پرتو لیزر برای دفع موهای زائد، به دلیل جذب سریع پرتو لیزر توسط پوست و ایجاد زخم و سوختگی روی پوست­های تیره، این روش برای افراد با پوست تیره بسیار دردناک و ناکارآمد به­ نظر می ­آمد.

پس از گذشت سال­ها محققان توانستند یک طول موج مناسب برای پوست تیره پیدا کنند که دیگر نیازی به جذب توسط ملانین­ها را نداشت. پرتو با طول 1064 نانومتر بدون آن­که توسط پوست یا ملانین­ها جذب شود، پس از تابش به سطح پوست، به لایه­ های زیرین پوست نفوذ کرده و مستقیماً فولیکول­های مو را هدف قرار داده و آن­ها را از بین می­برد.

پرتو با طول موج 1064 نانومتر توسط دستگاه لیزر اندی­یگ تولید می­شود. با استفاده از این دستگاه لیزر افراد با پوست تیره و برنزه نیز می­توانند از یک روش دائمی و پایدار برای دفع موهای زائد خود استفاده کنند. باتوجه به تفاوت نحوه عملکرد این دستگاه لیزر نسبت به دو دستگاه قبل، تعداد و زمان جلسات مورد نیاز برای این دستگاه کمی بیشتر از دو دستگاه قبل خواهد بود.

یک دستگاه­ لیزر موهای زائد چند طول موجی، بهترین انتخاب برای شما

امروزه دستگاه­های لیزری ساخته‌شده‌اند که هر سه طول موج نام­برده در بخش­های قبل را دارند، از جمله این دستگاه­ها می­توان به دستگاه لیزر پلاتینیوم، پلاتینیوم پلاس و تیتانیوم اشاره کرد.

دستگاه­های لیزر چند طول موجی، به­ صورت هم­زمان می­توانند سه طول موج را در اختیار شما قرار دهند، به همین دلیل برای افرادی رنگ پوست نواحی مختلف بدنشان متفاوت است یا ضخامت موهای زائد در برخی نواحی بیشتر است، بسیار مناسب و کاربردی است.

دستگاه لیزر موهای زائد

روش­های کاهش درد حین و پس از استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد

همان­طور که در بخش­های قبل گفته‌شده، نحوه عملکرد همه دستگاه­های لیزر موهای زائد بر مبنای ایجاد حرارت و تخریب فولیکول­های مو است؛ بنابراین خواه‌ناخواه فرد مقداری از درد و سوزش را در حین و پس از استفاده از لیزر تجربه خواهد کرد، اما روش­هایی برای کاهش میزان درد وجود دارد که عملکرد نسبتاً خوبی دارند و درد، سوزش و سایر عوارض پس از استفاده از لیزر تا حد خوبی کاهش می­دهند.

  • استفاده از سیستم خنک‌کننده در دستگاه­ لیزر موهای زائد:

یکی از فناوری­هایی که به­تازگی و در سال­های اخیر توسط بعضی از شرکت­های تولیدکننده به دستگاه­ها لیزر اضافه شد، سیستم خنک‌کننده هم­زمان با حرکت هندپیس است.

نحوه عملکرد این سیستم به این صورت است که حین تابش پرتو لیزر به یک ناحیه از پوست، نواحی اطراف آن را خنک می­کند. این­کار سبب می­شود تا هنگامی­که پرتو به نواحی دیگر پوست تابانده می­شود، این نواحی دمای پایینی داشته باشند و تابش پرتو سبب داغ شدن پوست و سوزش آن نشود.

به ­کارگیری این تکنولوژی علاوه ­بر کاهش درد حین استفاده از دستگاه لیزر، در بهبود عملکرد و نتایج لیزر نیز بسیار مؤثر است؛ بنابراین توصیه می­شود حتماً به کلینیک­هایی مراجعه کنید که دستگاه­ها لیزری مجهز به سیستم خنک‌کننده داشته باشند.

  • استفاده از کرم­ها و ژل­ها بی­حسی قبل از استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد

یکی از روش­های متداول برای کاهش درد که در اکثر کلینیک­ها مورد استفاده قرار می­گیرد، استفاده از کرم­ها و ژل­های بی­حسی است. معمولاً اپراتورها 10 تا 15 دقیقه قبل از جلسه توصیه می­کنند که از کرم­های حاوی لیدوکائین برای بی­حس کردن نواحی مختلف پوست استفاده کنید.

استفاده از این کر­م­ها بیشتر برای نواحی مانند زیر بغل و بیکینی مورد استفاده قرار می­گیرد که پوست تیره یا موهای ضخیم­تری دارند. برای از بین رفتن کامل موهای زائد، این نواحی مدت زمان بیشتری تحت تابش پرتو قرار می­گیرند و امکان سوختگی برای آنها بیشتر از سایر نواحی است.

نکات مهم برای کاهش درد ناشی از استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد

قبل از جلسه لیزر:

  • موهای زائد خود را با ژیلت اصلاح کنید. حضور موهای زائد روی پوست سبب جذب پرتو لیزر و داغ شدن و ایجاد سوختگی در آن ناحیه از پوست می­شوند.
  • از کرم­های لایه ­بردار استفاده نکنید.
  • تحت تابش مستقیم خورشید قرار نگیرید.
  • توجه کنید از آخرین تاریخ اپیلاسیونتان، حداقل 3 هفته گذشته باشد.

اگر آستانه درد پایینی دارید، از دستگاه­ لیزر موهای زائد خانگی استفاده نکنید

دستگاه­های لیزر موهای زائد خانگی تنها برای افرادی که پوست روشن دارند مناسب است؛ اما این افراد نیز حتماً باید توجه داشته باشند که اگر آستانه تحمل درد پایینی دارند، نباید از این دستگاه لیزر استفاده کنند.

علت این مسئله آن است که دستگاه­ها لیزر موهای زائد خانگی به­ دلیل این­که باید در ابعاد کوچک و سبک ساخته شوند، امکان استفاده از سیستم خنک‌کننده در آن­ها وجود ندارد و سطح پوست هر بار تحت تابش میزان زیادی پرتو پرانرژی لامپ زنون قرار میگیرد و درد و سوزش ایجاد شده در آن نسبت به سایر دستگاه­ها بیشتر است.

کلام آخر

اگر برای می­خواهید برای دفع موهای زائد خود از دستگاه لیزر موهای زائد استفاده کنید، برای تجربه ­ای آسان و بدون درد، تمامی نکات گفته‌شده را در نظر داشته باشید و به آن­ها توجه کنید. هم­چنین از مهارت اپراتور دستگاه اطمینان حاصل کنید، زیرا در صورت بی­ تجربه بودن اپراتور امکان ایجاد مشکلات فراوانی وجود دارد که از جمله آن­ها ایجاد سوختگی و زخم روی پوست شماست.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *