دستگاه لیزر مو

استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد یک راه­ آسان، ماندگار و به­ روز برای حل یک مشکل قدیمی.

دفع موهای زائد همواره یکی از مشکلات و دغدغه­ های افراد بوده است. با نظر به این­که انسان­ها ذاتاً همیشه به ­دنبال راه­های ساده و آسان برای حل مشکلات خود هستند، شما در هر حوزه ­ای دقت کنید متوجه خواهید شدد که باگذشت زمان روش­ها آسان و کم زحمت­تر جای روش­ها پرمشقت و سخت قدیمی را گرفته ­اند.

حوزه پوست­ ومو و زیبایی نیز از این قاعده مستثنی نیست، حتی می­توان گفت باتوجه به پرطرفدار بودن و در نتیجه پرسود بودن این حوزه، پیشرفت‌های حاصله در آن نیز نسبت به بقیه حوزه ­ها بیش­تر نیز بوده است. درواقع ناخدایان علم­ و فناوری این کشتی را به سمتی هدایت می­کنند که نیاز بیشتری در آن عرصه احساس می­شود.

ساخت و به­ کارگیری دستگاه­های لیزر یکی از بهترین و آسان­ترین راه ­حل­هایی است که دنیای علم و تکنولوژی در اختیار انسان­ها قرار داده است. امروزه شما استفاده از انواع دستگاه­ها لیزر می­توانید ضایعات و لک­های پوستی خود را حذف کنید، چین وچروکهای پوستتان را از بین ببرید، موهای زائد خود را به­ صورت طولانی مدت حذف کنید و کاربردهای بسیار دیگری که از آن آگاه هستید.

دستگاه لیزر موهای زائد، هدیه تکنولوژی به کسانی­که کمبود زمان دارند

موهای زائد به هر روشی که اصلاح شوند، پس از مدت کوتاهی مجدداً بازمی­گردند و صافی و شفافیت پوست شما را از بین میبرند. به همین دلیل شما باید به دنبال یک روش ماندگار باشید که تا مدت­ها خیال شما را بابت اصلاح موهای زائد آسوده کند.

استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد همان روش است. اگر شما از دسته افراد پرمشغله جامعه هستید که نمی­توانید هر دو هفته یک­بار به مراکز اپیلاسیون مراجعه کنید، یا در منزل زمان استفاده از دستگاه­های موکَن و انواع موم­ها و پودرهای مو بر را ندارید، به­ راحتی می­توانید تنها با چند جلسه تا مدت­ها از شر موهای زائد خود خلاص شوید.

چرا باید انواع دستگاه لیزر موهای زائد بشناسیم؟

آن­چه مسلم است، انسان باید قبل از انتخاب هر روشی، ملزومات و وسایل مورد نیاز در آن روش را شناسایی و بررسی نماید و سپس اقدام به استفاده از آن نماید؛ بنابراین شما را انتخاب یک دستگاه لیزر مناسب و لذت بردن از نتایج رضایت­بخش و ماندگار آن باید ابتدا نکات و مسائل پیرامون آن را بیاموزید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

هدف از نگارش این مقاله معرفی و بررسی مهم‌ترین ویژگی­های یک دستگاه لیزر موی خوب است که شما با شناخت این ویژگی­ها می­توانید با خیالی آسوده دستگاه لیزر مناسب خود را انتخاب کنید.

دستگاه لیزر مو

مهم­ترین ویژگی­های یک دستگاه لیزر موهای زائد

  • طول موج

مهم­ترین مؤلفه و پارامتری که در مورد یک دستگاه لیزر مورد بحث قرار می­گیرد و به ­نوعی اطلاعات شناسنامه­ ای لیزر به­ حساب می­آید، طول موج آن است. از نظر فیزیکی طول موج پرتوهای یک لیزر، تعیین می­کند فوتون­ها تولیدی با چه انرژی از لیزر خارج شوند.

هرچه طول موج پرتو لیزری کوتاه­تر باشد، آن پرتو پرانرژی­تر خواهد و در نتیجه قدرت تخریب بیشتری نیز خواهد داشت. به­ همین دلیل از برخی لیزرها برای از بین بردن تومورها و غده­ های سرطانی استفاده می­شود. این پرتو­ها قادرند از اندام­های داخلی بدن بگذرند و به نقطه هدف برسند و آن را از بین ببرند.

در دستگاه­های لیزر موهای زائد نیز از پرتوهای پرانرژی استفاده می­شود که عمقی نفوذی به‌اندازه لایه­ های پوستی را دارند و به­ هیچ­وجه وارد بدن نمی­شوند، بنابراین هیچ عوارض یا اثرات مخربی را نیز برای سایر اعضای بدن ایجاد نمی­کنند.

در ابتدا تنها از یک لیزر، یعنی لیزر رابی (یاقوت سرخ)، با طول موج نسبتاً کوتاهی برای از بین بردن موهای زائد استفاده شد؛ اما با پیشرفت دستگاه­های حذف موهای زائد، از طول موج­های بیشتری برای این هدف بهره گرفته شد.

ازجمله مهم­ترین طول موج­ها می­توان به طول موج الکساندرایت (755 نانومتر)، طول موج لیزر دایود (810 نانومتر) و طول موج لیزر اندی­یگ (1064 نانومتر) اشاره کرد. در انواع دستگاه لیزر موهای زائد از این طول موج­ها هم به ­صورت تک و هم چندتایی استفاده می­شود.

کدام دستگاه لیزر موهای زائد، با چه طول موجی برای پوست شما مناسب است؟

اهمیت طول موج در یک دستگاه لیزر در پاسخ به این سؤال مشخص می­شود. هم از نظر علمی و هم به تجربه ثابت شده­است که طول موج 755 نانومتر برای پوست­های روشن تأثیرگذاری بهتری دارد و کاملاً مناسب این افراد است. افراد با طیف پوستی 1 تا 3 می­توانند از این طول موج یا دستگاه لیزر الکساندرایت استفاده کنند.

افراد با طیف پوستی 4 و تیره ­تر نمی­توانند از لیزر الکساندرایت استفاده کنند؟

اگر از کسانی­که در این طیف پوستی قرار دارند و از لیزر الکساندرایت استفاده کرده­اند این سؤال را بپرسید، قطعاً پاسخشان خیر خواهد بود.

متخصصان پوست نیز همین نظر را دارند. پرتو یا طول موج 755 نانومتر به­ سرعت توسط پوست­های تیره حذف‌شده و بدون آن-که فرصت برهم­کنش با فولیکول­های مو و تخریب آن­ها را داشته باشد، باعث سوختگی پوست فرد می­شود.

طبق قوانین فیزیک هرچه یک جسم تیره ­تر باشد، سرعت جذب پرتو در آن بیشتر خواهد بود. به ­همین دلیل برای پوست­های با رنگ تیره از دستگاه لیزری با طول موج کوتاه­تر یعنی انرژی کم­تر استفاده می­شود تا هم عمق نفوذ بیشتری داشته باشد و هم میزان سوختگی کم­تری روی پوست برجای بگذارد.

این قانون همان قانونی است که شما براساس آن در تابستان لباس­هایی با رنگ روشن می­پوشید تا احساس گرمای کم­تری را احساس کنید.

کدام دستگاه لیزر موهای زائد، با چه طول موجی مناسب تیپ پوستی 4 و تیره ­تر است؟

دو دستگاه لیزر مناسب برای استفاده این تیپ­های پوستی وجود دارد.

دستگاه لیزر دایود، برای تیپ پوستی 3، 4 و 5

لیزر دایود با طول موج 810 نانومتر برای تیپ­های پوستی 3، 4 و 5 مناسب است. باتوجه به ­این­که تیپ پوستی اکثریت مردم کشورمان نیز در این بازه قرار دارد، لیزر دایود محبوب­ترین و رضایت­بخش­ترین دستگاه لیزر موهای زائد در میان ایرانیان است.

این لیزر هم­چنین باتوجه به انرژی نسبتاً بالایی که دارد برای دفع موهای زائد با ضخامت بالا نیز بسیار مؤثر است، بنابراین مناسب­ترین دستگاه لیزر برای آقایان محسوب می­شود.

دستگاه لیزر اندی­یگ (Nd:YAG)، مناسب برای تیپ­های پوستی 5 و تیره­ تر

اگر پوست شما به­ طور طبیعی تیره است یا به‌تازگی پوست خود را برنزه کرده­اید، به­ هیچ­وجه نباید از دستگاه لیزر الکساندرایت و دستگاه­های لیزر خانگی استفاده کنید. دستگاه لیزر موهای زائد مناسب شما، دستگاه لیزر اندی­یگ است.

این دستگاه با طول موج 1064 نانومتر برای پوست­های تیره و برنزه مناسب است و عمق نفوذ بسیاری خوبی نیز دارد به همین دلیل بدون آن­که توسط ملانین­های پوست جذب شود، به داخل پوست نفوذ کرده و فولیکول­های مو را مستقیماً هدف قرار داده و آنها از بین می­برد.

  • قطر لکه (اسپات سایز)

قطر لکه یا اسپات سایز یکی از دیگر از مؤلفه‌های مهم هر لیزری محسوب می­شود و به سطح مقطعی اشاره دارد که پرتو لیزر به­ طور یکنواخت آن را پوشش می­دهد.

در یک دستگاه لیزر موی زائد این مؤلفه ازآن‌جهت اهمیت دارد که هرچه قطر لکه بزرگ‌تر باشد، در هر تابش مساحت بیشتری از پوست شما را پوشش می­دهد و ر نتیجه زمان لازم برای تحت تابش قرار دادن کل بدن کاهش می­یابد.

دستگاه لیزر مو

یک نکته مهم برای صاحبان کلینیک­های زیبایی که قصد خرید دستگاه لیزر دارند

اگر قصد خرید یک دستگاه لیزر را دارید توجه داشته باشند که حتماً پرتو لیزر را روی یک سطح بتابانند و یکنواختی آن را در مساحتی که قطر لکه دربرمی­گیرد، بررسی کنند. در صورت عدم یکنواختی پراکندگی انرژی لیزر کارایی خود را از دست خواهد داد و در بخشی پوست را می­سوزاند و در بخش دیگر قدرت نفوذ به پوست را ندارد.

  • سیستم خنک‌کننده همراه با هندپیس

همه افرادی که از دستگاه لیزر برای دفع موهای زائد استفاده می­کنند به­دنبال یک دستگاه با درد و عوارض کم­تر هستند زیرا هرچقدر هم که شما در طول موج متناسب با رنگ پوستتان را انتخاب کنید، مکانیسم کاری دستگاه لیزر موهای زائد بر اساس ایجاد حرارت است و اندکی درد و سوزش در حین استفاده از لیزر احساس می­شود.

استفاده از یک دستگاه خنک‌کننده تأثیر به ­سزایی در کاهش در ناشی از تابش پرتو لیزر دارد. نحوه عملکرد این سیستم به این صورت است که هنگام تابش پرتو به پوست، نواحی اطراف منطقه تابش را خنک نگه­ می­دارد. این کار سبب می­شود تا بقیه نواحی پوست که تحت تابش قرار نگرفته ­اند، خنک بمانند و با تابش پرتو دچار سوزش نشوند.

این عمل هم­چنین سبب بهبود عملکرد لیزر و افزایش اثربخشی آن خواهد شد.

  • سیستم خنک‌کننده داخلی

سیستم خنک‌کننده داخلی که از داغ شدن دستگاه در حین کار جلوگیری می­کند، در تعداد کمی از دستگاه­های لیزر موهای زائد وجود دارد؛ بنابراین اگر قصد خرید دستگاه لیزر را دارید حتماً به این موضوع توجه کنید.

وجود این سیستم ممکن است در قیمت دستگاه تأثیرگذار باشد، اما نتایجی را به ­دنبال دارد که این افزایش قیمت را جبران خواهد کرد. ازجمله این نتایج می­توان به بهبود عملکرد دستگاه و صرفه ­جویی در زمان اشاره کرد.

در دستگاه­های لیزری که مجهز به سیستم خنک‌کننده داخلی نیستند، اپراتور پس از مدتی باید دستگاه را خاموش کند تا دستگاه خنک شود و از استهلاک بیش‌ازحد دستگاه جلوگیری شود، اما اگر دستگاه به یک خنک‌کننده مجهز باشد این مشکل به وجود نخواهد آمد.

  • فاصله بین دو شات متوالی

یکی دیگر از پارامترهای مهم و تعیین‌کننده لیزر، فاصله بین هر دو شات یا فاصله فرود دو پرتو متوالی روی لیزر است. اگر فاصله بین دو شات بسیار کوتاه باشد، باعث ایجاد درد و سوزش پوست می­شود و اگر این مدت زمان بیشتر باشد، موجب از بین رفتن اثر پرتو قبلی و افزایش مدت زمان استفاده از لیزر خواهد شد.

این معیار در دستگاه لیزر موهای زائد الکساندرایت به ­خوبی رعایت شده است و از این دستگاه به­عنوان یکی از سریع­ترین دستگاه­های لیزر نام­برده می­شود. این عدد در دستگاه لیزر الکساندرایت 0.2-0.3 ثانیه است و بیش­ترین مقدار آن در لیزر رابی است که برابر با 2 ثانیه است.

یکی از دلایل کنار گذاشته شدن دستگاه لیزر رابی، همین موضوع است. در استفاده از لیزر رابی اگرچه فرد درد بسیار کمی را نسبت به سایر دستگاه­های لیزر احساس می­کند، اما مدت زمان استفاده از لیزر و تعداد جلسات آن بیشتر از سایر لیزرها است.

  • میزان ماندگاری نتایج

اگر شما دستگاه لیزر را دقیقاً متناسب با پوست و موی خود انتخاب کرده باشید و تمامی فاکتور­های لازم را لحاظ کرده باشید، 6 ماه تا یک سال هیچ موی زائدی را روی پوست خود مشاهده نخواهید کرد.

علت گستردگی این بازه زمانی وابستگی نتایج استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد به سبک زندگی و عادات غذایی شما است. به ­عنوان مثال اگر سبک زندگی شما به نحوی است که تغییرات هورمونی در بدن شما زیاد است، این مدت زمان کاهش می­یابد و شما زودتر با رویش مجدد موها مواجه خواهید شد.

البته به این نکته توجه داشته باشید که پس از طی این بازه زمانی تنها 20 تا 30 درصد موهای زائد شما ممکن است مجدداً برویند.

کلام آخر

پس از آشنایی کامل با مشخصات و ویژگی­های یک دستگاه لیزر موهای زائد خوب، به شما توصیه می­کنیم حتماً در مورد کلینیک مورد نظر خود نیز تحقیقات لازم را انجام دهید و از به یک کلینیک باتجربه و خوش­سابقه که از اپراتورهای ماهر و متخصص استفاده می­کند، مراجعه کنید؛ زیرا عدم توانایی و مهارت اپراتور دستگاه می­تواند لطمات جبران­ناپذیری را برای شما ایجاد کند.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *