دستگاه لیزر الکساندرایت

حتماً تاکنون این جمله را در آگهی­ها و تبلیغات صفحات مجازی مختلف، یا روی در و دیوار دیده ­اید؛ اما تا چه حد با دستگاه لیزر الکساندرایت آشنایی دارید؟ از ویژگی­ها و مشخصه ­های مهم این دستگاه چه می­دانید؟ آیا می­دانید این دستگاه برای چه­ کسانی مناسب است؟ و بسیاری سؤالات دیگر که شما با خواندن این مقاله پاسخشان را دریافت می­کنید و با اطمینان خاطر لیزر الکساندرایت را انتخاب خواهید کرد.

دستگاه لیزر الکساندرایت، از گذشته تاکنون

دستگاه لیزر الکساندرایت، از اولین دستگاه­های لیزری بود که مشخصات و آزمایشات انجام‌گرفته بر روی آن برای استفاده در حوزه دفع موهای زائد، قابل قبول گزارش شد. طول موج پرتوهای تولیدی توسط این دستگاه قدرت عبوری بیش از لایه ­های پوست را نداشتند، درنتیجه آسیبی به اندام­های داخلی بدن نمی­رساندند؛ بنابراین این دستگاه در حوزه پوست­ ومو مورد استقبال قرار گرفت.

به ­بیان دقیق­تر ایده استفاده از لیزر الکساندرایت برای دفع موهای زائد به سال 1970 بازمی‌گردد، اما در آن زمان پرتو تولیدی توسط این دستگاه لیزر، توانایی ایجاد حرارت کافی و تخریب فولیکول­های مو را نداشت. چندین سال طول کشید تا پرتو این لیزر در جهت استفاده برای دفع موهای زائد بهینه‌سازی شود.

از نظر زمانی حدود 4 دهه طول کشید تا ایده استفاده از لیزر برای دفع موهای زائد به­ صورت تجاری وارد بازار شود. پس آن نیز شرکت­ها تجاری مختلفی در سراسر جهان اقدام به تولید دستگاه لیزر موهای زائد کردند.

شرکت­های تولیدکننده دستگاه لیزر الکساندرایت در دنیا

دستگاه لیزر الکساندرایت توسط شرکت­های بسیاری در سراسر دنیا تولید می­شود. ازجمله مهم­ترین این شرکت­ها می­توان به شرکت کندلا و الیت پلاس در کشور آمریکا، شرکت آلما در کشور چین و شرکت دکا در کشور ایتالیا اشاره کرد.

دستگاه­های لیزر موجود در بازار این برندها همگی از بهترین و باکیفیت‌ترین دستگاه­های لیزر هستند و نتایج استفاده از آن­ها همواره بسیار رضایت‌بخش و قابل قبول بوده است. از میان شرکت­های نام‌برده، دستگاه لیزر تولیدی توسط شرکت کندلا بهترین و مشهورترین دستگاه لیزر الکساندرایت به ­شمار می­آید.

در ایران کم­تر کلینیک یا مرکز دفع موهای زائدی را می­توان یافت که از دستگاه­های این برند استفاده نکند. البته در سال­ها اخیر و به دلیل افزایش نرخ ارز، نمونه­ها غیراصل بسیاری که ظاهری شبیه لیزر کندلا دارند وارد بازار شده­اند. به همین دلیل به صاحبان کلینیک­ها توصیه می­شود که حتماً قبل از خرید دستگاه لیزر از اصل بودن دستگاه مطمئن شوند.

افرادی که برای استفاده از خدمات دستگاه لیزر نیز به کلینیک­ها مراجعه می­کنند، حتماً به برند دستگاه لیزر توجه داشته باشند؛ زیرا دستگاه لیزر درصورت عدم کیفیت می­تواند آسیب­های فراوانی را ایجاد کند.

اگر پوست روشن و موهای ضخیم دارید، دستگاه لیزر الکساندرایت بهترین انتخاب برای شماست

طبق نظرسنجی­های انجام گرفته و بررسی یک جامعه آماری بزرگ، افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند، بهترین و رضایت بخش­ترین نتایج را از استفاده از این دستگاه گرفته ­اند. واقعیت­های علمی نیز به ­طور کامل این نتایج را تأیید می­کنند.

دستگاه لیزر الکساندرایت

سازوکار علمی رفع موهای زائد توسط دستگاه لیزر الکساندرایت

اساس کاری همه دستگاه­های لیزر براساس تابش به سطح پوست، جذب توسط ملانین­های مو، ایجاد حرارت در ناحیه فولیکولهای مو و درنهایت جلوگیری از رشد مجدد موها با از بین بردن یا تخریب ساختار فولیکول­ها است.

ملانین­ها عامل تعیین رنگ پوست و مو هستند و پرتو لیزر نیز توسط همین ملانین­ها جذب می­شود، اما همه ملانین­ها قادر به جذب پرتو نیستند. دو دسته ملانین در پوست وجود دارد: یوملانین­ها که باعث قهوه ­ای یا مشکی شدن رنک مو می­شوند و فئوملانین­ها که علت بلوندی یا قرمزی موها هستند. در میان این دو دسته تنها یوملانین­ها قادر به جذب پرتو لیزر هستند.

حتماً تاکنون شنیده­اید که استفاده از دستگاه لیزر روی موهای بلوند، سفید و قرمز تأثیر چندانی ندارد و نمی­تواند این موها را از بین ببرد. علت این اتفاق در نوع ملانین­های موهایی با رنگ­های سفید، بلوند و قرمز است.

از طرفی یوملانین­ها توانایی بسیار خوبی در جذب پرتو لیزر دارند و به­راحتی فوتون­ها را به فولیکول­های مو می­رساند.

حالا موارد گفته‌شده را در کنار هم در نظر بگیرید. هرچه رنگ پوست روشن­تر باشد، یعنی ملانین آن از نوع فئوملانین است و توانایی جذب فوتون­های فرودی را ندارد، از طرفی هرچه رنگ موها تیره­تر باشد، یعنی ملانین موجود در آن­ها از نوع یوملانین است و توانایی بالایی در جذب پرتو دارد. به همین دلیل است که می­گویند موهای تیره روی پوست روشن بهترین ترکیب برای استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد هستند.

در استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت، درصورت تیره بودن رنگ پوست، چه مشکلی به­ وجود می­آید؟

موارد بیان شده در بخش قبل برای بهترین حالت استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت است. درصورتی‌که رنگ پوست کمی تیره باشد، یعنی مقداری یوملانین در پوست وجود دارد که می­تواند پرتو لیزر را جذب کند، بنابراین تمام انرژی پرتو فرودی صرف از بین بردن فولیکول­های مو نمی­شود و بخشی از آن نیز صرف گرم شدن پوست می­شود.

در این حالت علاوه ­برآن­که تأثیرگذاری دستگاه لیزر کاهش می­یابد، فرد نیز ممکن است احساس درد و سوزش داشته باشد.

باتوجه به طول موج دستگاه لیزر الکساندرایت که 755 نانومتر است و انرژی نسبتاً بالایی حمل می­کند، با تیره­ تر شدن پوست، امکان ایجاد زخم و سوختگی وجود دارد؛ زیرا در این حالت دو عامل که می­توانند ایجاد مشکل کنند در کنار هم قرار می­گیرند: یکی سرعت جذب پرتو لیزر الکساندرایت به دلیل طول موج نسبتاً کوتاه آن و دیگری وجود یوملانین در پوست و توانایی جذب پرتو قبل از رسیدن به فولیکول­های مو.

بنابراین توصیه می­شود تنها افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند، از این دستگاه لیزر استفاده کنند. افراد با پوست کمی تیره نیز در صورت استفاده باید آستانه درد بالایی داشته باشند و هم­چنین از ژل­ها و کرم­های بی­حسی قبل از استفاده از دستگاه لیزر، استفاده کنند.

مزایای استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت

  • درصد بالای رضایت استفاده‌کنندگان از این دستگاه در سراسر دنیا
  • قدرت مناسب برای از بین بردن فولیکول­های مو جلوگیری از رشد مجدد موها
  • تعداد جلسات درمانی کم نسبت به سایر دستگاه­های لیزر
  • دسترسی آسان به این دستگاه در اکثر کلینیک­های سراسر کشور
  • اکثر دستگاه­های لیزر الکساندرایت به سیستم خنک‌کننده مجهز هستند

افرادی که نباید از دستگاه لیزر الکساندرایت استفاده کنند

  • کسانی­که پوست تیره و برنزه دارند یا به روش­های طبیعی با غیره طبیعی پوست خود را برنزه کرده ­اند.
  • بانوان باردار؛ در دوران شیردهی نیز به دلیل تغییرات هورمونی بدن مادر، استفاده از لیزر حتماً با مشورت متخصص صورت گیرد.
  • افراد مبتلا به دیابت.
  • کسانی­که دچار مشکلات هورمونی هستند یا برای حل مشکلشان قرص­های هورمونی مصرف می­کنند.
  • افرادی که در دوره مصرف قرص راکوتان قرار دارند.
  • افرادی که در 3 هفته گذشته در ناحیه مورد نظر عمل جراحی داشته ­اند.

نکات قابل‌توجه قبل از استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت

  • حداقل از 3 روز قبل از استفاده از لیزر تحت تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید.
  • به‌هیچ‌وجه از کرم­ها و ژل­ها لایه­ بردار قبل از جلسه لیزر، استفاده نکنید.
  • ژل یا کرم بی­حسی مورد تأیید متخصصان را تهیه کنید و حتماً قبل از جلسه لیزر، از آن استفاده کنید تا استفاده از دستگاه لیزر با درد کمتری همراه باشد.
  • در نواحی که روی بدن خود تاتو دارید، از لیزر استفاده نکنید.
  • از تجربه و تبحر اپراتور دستگاه و هم­چنین خوش­ سابقه بودن کلینیک مورد نظر اطمینان حاصل کنید.
  • افرادی که آستانه درد پایینی دارد حتماً از دستگاه­های لیزری استفاده کنند که به سیستم خنک‌کننده مجهز است.

سؤالات رایج در مورد استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت

آیا استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت در نواحی حساس مانند زیربغل که غدد مهمی دارد، باعث سرطان می­شود؟

یک باور غلط و بی­اساس در این مورد وجود دارد که استفاده از دستگاه لیزر برای حذف موهای زائد، به دلیل انرژی بالای پرتوهای آن سبب تحریک سلول­ها و رشد بی­رویه آن­ها و در نتیجه سرطان می­شود. از نظر علمی این ادعا کاملاً بی پایه و اساس است.

پرتوهای لیزر­های مورد استفاده برای رفع موهای زائد، انرژی در حد گذر از لایه­ های پوست و رسیدن به فولیکول­های مو را دارند و نمی­توانند به اندام­ها داخلی بدن برسند. هم­چنین انرژی­ آن­ها در حدی نیست که بتواند موجب تحریک یا برهم زدن نظم چرخه تولید سلول­ها پوست شود، بنابراین احتمال چنین اتفاقی از نظر علمی به­ هیچ­وجه وجود ندارد.

آیا استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت در ناحیه بیکینی موجب نازایی می­شود؟

این موضوع هم یکی دیگر از باورهای غلطی است که بدون هیچ پایه و اساس علمی در میان بعضی از مردم وجود دارد. در میان کسانی­که از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد خود استفاده کرده ­اند، هزاران نفر می­توانید پیدا کنید که پس از استفاده، بدون هیچ مشکلی باردار شده­ اند.

علت این­که به بانوان باردار و شیرده نیز توصیه می­شود که در این دوران از لیزر استفاده نکنند حساسیت بدن مادر و کودک در این دوران و هم­چنین تغییرات هورمونی دائمی بدن مادر در دوران شیردهی است.

دستگاه لیزر الکساندرایت

با استفاده از چه روش­هایی می­توان میزان درد در حین استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت را کاهش داد؟

سازوکار عملکرد همه دستگاه لیزر بر اساس ایجاد حرارت است، بنابراین در حین استفاده از هرکدام از دستگاه­های لیزر رایج در حوزه دفع موهای زائد، کمی درد و سوزش وجود دارد؛ اما روش­هایی برای کاهش میزان درد و سوزش حین استفاده از لیزر ابداع شده است که تأثیر بسیار خوبی در کاهش درد داشته ­اند.

ازجمله این روش­ها می­توان به استفاده از سیستم خنک‌کننده در دستگاه­ها لیزر اشاره کرد. نحوه عملکرد این سیستم به این صورت است که به ­صورت هم­زمان با حرکت هندپیس روی نواحی مختلف بدن، این سیستم نیز نواحی اطراف تابش پرتو را خنک می­کند. خنک نگه­داشتن این نواحی سبب می­شود تا هنگام تابش پرتو به آن­ها، میزان درد و سوزش کمی احساس شود.

از دیگر روش­های رایج کاهش شدت درد و سوزش که نسبت به سیستم خنک‌کننده قدیمی­تر است، می­توان استفاده از ژل­ها و کرمهای بی­حسی را نام برد. شما باید قبل از شروع جلسه لیزر، این کرم­ها را به ­صورت موضعی روی ناحیه مورد تابش بمالید. این کرم­ها نیز سبب ایجاد حس خنکی روی پوست و هم­چنین کاهش درد و سوزش می­شوند.

مدت زمان ماندگاری نتایج دستگاه لیزر الکساندرایت چقدر است؟

پس از گذراندن کامل جلسات لیزر، حدود 85 درصد فولیکول­های مو به ­طور کامل از بین می­روند؛ بنابراین موهای زائد در آن نواحی رشد نمی­کنند. پس از گذشت 6 ماه تا یک سال از آخرین جلسه لیزر، شما ممکن است در برخی از نواحی شاهد رشد مجدد موها باشد که به­ صورت نازک، کم­رنگ و کرکی هستند.

درواقع سازنده هیچ دستگاه لیزر نمی­تواند ادعا کند که پس از یک دوره استفاده از دستگاه لیزر تولید شده توسط شرکت او، دیگر هیچ موی زائد روی پوست شما نمی­روید. مدت زمان و میزان بازگشت موهای زائد پس از اتمام دوره به سبک زندگی و عادات غذایی شما وابسته است.

به­ عنوان مثال در دانشجویانی که از غذای سلف استفاده می­کنند، امکان بازگشت مجدد موهای زائد بیشتر از سایر افراد است.

کلام آخر

استفاده از دستگاه­ها لیزر برای رفع موهای زائد یک روش آسان و کم­دردسر برای حل یک دغدغه قدیمی است؛ اما توجه داشته باشید که در صورت عدم توجه به موارد گفته‌شده مانند اطمینان از اصل بودن دستگاه لیزر، مهارت اپراتور، عدم تطابق طول موج پرتو لیزر با رنگ پوست شما و … می­تواند مشکلات عدیده­ای به وجود آورد.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *