راکوتان

آیا مصرف راکوتان (ایزوترتینوئین) در هنگام لیزر درمانی مفید است یا مضر؟ راکوتان چه تاثیری در لیزر درمانی دارد؟ از معدود سوالاتی که افراد از مراکز درمانی لیزر و متخصصین پوست می پرسند. با پیشرفت علم و ساخت داروهای مکمل برای تقویت مو و پوست بدن، بسیاری از افراد درصدد مصرف خودسرانه این داروها و مکمل ها هستد. یکی از این داروها راکوتان است که تنها با تجویز پزشک باید مصرف شود. در این مقاله کارشناسان ما در طاهر تاج مادر ابتدا درمورد قرص راکوتان توضیحات لازم را ارائه می دهند و سپس به بررسی کامل تاثیر قرص راکوتان در لیزر موهای زائد می پردازند. تا انتها با ما همراه باشد. 

قرص راکوتان (Roaccutane)چیست؟

راکوتان به نام های تجاری ایزوترتینوئین، آکوتان، ایزوترتینوئین هگزال، نرم سکین و آکنوترن در بازار دارویی ایران بفروش میرسد. در ترکیب راکوتان از مشتقات ویتامین A بکار رفته که در درمان جوش و آکنه بسیار تاثیرگذار و کاربردی است. جالب است بدانید به طور طبیعی مقدار اندکی در جریان خون مشاهده میشود. مکانیسم اثرگذاری راکوتان بدین گونه است که چربی طبیعی پوست را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. با مصرف راکوتان منافذ پوست باز است، از این رو از تجمع چربی و التهاب جلوگیری میشود و جوش در سطح پوست ایجاد نمی شود. کاربرد دیگر راکوتان درمان بیماری آکنه است که با باکتری مربوطه مبارزه می کند و آن را از بین می برد. دوره مصرفی راکوتان بین 16 تا 20 هفته به طول می انجامد.

راکوتان

عوارض مصرف راکوتان بر پوست و مو 

همان طور که می دانید مصرف قرص راکوتان اثرات مختلفی بر روی پوست و موی فرد دارد. که این اثرات بسته به شرایط جسمانی فرد متفاوت است. در این قسمت با عوارض مصرف قرص راکوتان بر پوست و مو آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

خشکی پوست

از مهمترین عوارض مصرف داروی راکوتان ترک خوردگی یا خشکی پوست می باشد که این عارضه در ۹۰ درصد افراد رخ می دهد. برای رفع این عارضه می توان از کرم های مرطوب کننده به طور مداوم استفاده کرد و سطح پوست را مرطوب نگه داشت.  همچنین حمام های مداوم و کوتاه مدت با آب ولرم در کاهش این عارضه بسیار موثر است.

عوارض راکوتان

خشکی بینی

از عوارض بارز دیگر مصرف داروی راکوتان خارش پوستی، خشکی بینی و خونریزی ملایم از بینی است که در 80 درصد مصرف کنندگان بروز می کند. برای خشکی بینی مصرف ویتامین A چشمی تجویز میشود که در داخل بینی به صورت موضعی چرب شود.

خارش چشم

خارش چشم و مژه ها و خشکی مخاط چشم از دیگر عوارض مصرف داروی راکوتان می باشد. استفاده از لنز چشمی در هنگام مصرف راکوتان بخاطر خشکی مخاط چشم بسیار خطرناک است و احتمال دارد قرنیه چشم خراش بردارد. برای درمان این عارضه از قطره های اشک مصنوعی استفاده میشود.

تشدید حساسیت پوستی 

در حدود ۵ درصد از مصرف کنندگان قرص راکوتان با عوارضی چون سردرد، افزایش حساسیت پوستی و حساسیت چشم به نور خورشید مواجه شده‌اند. برای جلوگیری از این عارضه استفاده از ضدآفتاب های فاقد چربی توصیه میشود.

پوسته پوسته شدن 

مصرف راکوتان باعث پوسته پوسته شدن، قرمزی، سوزش درد و التهاب چشمان و لب ها میشود.

تشدید التهاب پوستی 

اگر داروی راکوتان را مصرف می کنید، امکان دارد شاهد عوارضی چون التهاب بافت های ناشی از عفونت، توده های زرد رنگ و غیر عادی روی پوست، کهیر و جوش های پوستی باشید.

آیا مصرف قرص راکوتان در هنگام لیزر موهای زائد کار عاقلانه ای است؟

برخی از مراجعه کنندگان گمان دارند که مصرف برخی از داروها مانند راکوتان همزمان با لیزر درمانی در سرعت روند درمان تاثیر مثبتی دارد. باید بدانید که مصرف داروهایی مانند راکوتان، آنتی بیوتیک ها، مکمل های ویتامین A و تمامی داروهای حاوی ایزوترتینوئین با لیزر موهای زائد سازگاری ندارند. از عوارض مهم مصرف راکوتان افزایش رشد مو و تقویت فولیکول های مو است. از این رو عمل لیزر درمانی که هدف آن کاهش موهای زائد بدن است با مصرف راکوتان خنثی میشود و حذف موهای زائد به دشواری صورت میگیرد. هم چنین راکوتان به زخم ها و اسکارهای احتمالی لیزر درمانی دامن می زند و آنها را تشدید می کند. پس حتما 6 ماه قبل از شروع لیزر موهای زائد مصرف قرص راکوتان را متوقف کنید و به تعویق بیاندازید. 

پیشنهاد ویژه

اگر برای جوابدهی سریعتر حذف موهای زائد قصد مصرف راکوتان را داشته اید، ما به شما پیشنهاد میکنیم تا از دستگاه لیزر پلاتینیوم پلاس برای درمان سریع موهای زائد استفاده کنید. اعتبار لیزر پلاتینیوم پلاس رضایت هزاران مشتری از عملکرد آن میباشد. فقط کافی است یک جلسه از این دستگاه برای حذف موهای زائدتان استفاده کنید.

لیست داروهای ممنوعه 

 در این قسمت لیستی از داروهایی که نباید در هنگام لیزر موهای زائد مصرف کرد را تهیه کردیم. با ما همراه باشید.

ردیفلیست داروهایی که نباید هنگام لیزر درمانی از آنها استفاده کرد عوارض ناشی از مصرف دارو همراه با لیزر درمانی 
1ضد جوش های خوراکیمقابله با ریزش مو و طولانی کردن پروسه درمان
2راکوتان و تمام داروهای حاوی ایزوترتینوئینتشدید زخم ها و اسکارهای پوستی 
3مکمل های ویتامین Aتشدید حساسیت پوستی و افزایش سوزش و درد در هنگام لیزر
4آنتی بیوتیک هاایجاد لکه های تیره در درمان لیزر
5داروهای هورمونی  تداخل در چرخه رشد مو و کاهش بازدهی لیزر درمانی 
6قرص های ضد تورم و التهابجلوگیری از ترمیم زخم ها و اسکارهای به وجود آمده در لیزر درمانی

نکاتی که باید قبل از لیزر موهای زائد به آن توجه کرد

نکات مهمی در مورد اقدامات قبل از لیزر موهای زائد وجود دارد که هر فرد برای اینکه درمان لیزر به خوبی انجام شود باید این نکات را در نظر بگیرد و رعایت کند. این نکات به شرح زیر است.

استفاده از اپیلاسیون و اپیلیدی ممنوع

دو هفته قبل از لیزر درمانی، از وکس، اپیلاسیون، اپیلیدی و اصلاح برای رفع موهای زائد استفاده نکنید. همچنین در فاصله بین جلسات لیزر و بعد از تمام شدن دوره، استفاده از روش های نامبرده  برای شیو موهای بدن ممنوع است.

استفاده از ژیلت و تیغ 

24 ساعت قبل از لیزر درمانی موهای زائد را با تیغ یا ژیلت شیو کنید.

آرایش ممنوع

سعی کنید قبل از لیزر موهای زائد صورت آرایش صورت را به طور کامل پاک کنید.

سولاریوم ممنوع

6 هفته قبل از درمان لیزر موهای زائد از صندلی های سولار و دستگاه های برنزه کننده استفاده نکنید.

تحقیق در مورد نوع دستگاه لیزر

قبل از اینکه قصد لیزر درمانی داشته باشید، در مورد مرکز درمانی و نوع دستگاه لیزر تحقیقات لازم را انجام دهید. نوع دستگاه لیزر در روند درمان بسیار تاثیرگذار و حائز اهمیت است. یکی از موثر ترین دستگاه های لیزر برای حذف موهای زائد، لیزر پلاتینیوم میباشد. اگر به دنبال لیزر با بیشترین بازدهی و اثر بخشی هستید، حتما برای یکبار هم که شده از لیزر پلاتینیوم استفاده کنید.

مصرف راکوتان ممنوع

از مصرف داروهایی چون راکوتان، آنتی بیوتیک، قرص های خوراکی ضد جوش، مکمل های ویتامین A و غیره قبل از شروع درمان لیزر موهای زائد خودداری کنید.

راکوتان

مصرف کافئین ممنوع

قبل از جلسه لیزر درمانی از نوشیدن مایعاتی که کافئین دارند اجتناب کنید.

تعیین تایپ پوستی

قبل از شروع درمان لیزر موهای زائد نوع پوست بدنتان را مشخص کنید و دستگاه لیزر مناسب به آن را انتخاب کنید.

سخن پایانی 

در این مقاله آموختیم که مصرف داروی راکوتان در هنگام لیزر موهای زائد یک اشتباه بزرگ است. علاوه بر مصرف راکوتان که در روند درمان لیزر موهای زائد تاثیرگذار است، نوع دستگاه لیزر به نوبه خود یکی از مهمترین عناصر در لیزر موهای زائد است. اگر به دنبال یک دستگاه لیزر با بیشترین کارآییذ هستید ما به شما دستگاه های لیزر شرکت طاهر تاج مادر را پیشنهاد میکنیم. شرکت بین المللی طاهر تاج مادر با ارائه ایمن ترین و بروزترین دستگاه های لیزر، یکی از پیشگامان در این عرصه می باشد. طاهر تاج مادر با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور، دستگاه های لیزر خود را به دو صورت نقدی و اقساطی در اختیار دوست داران بهداشت و زیبایی قرار می دهد.شرکت طاهر تاج مادر به سپاس اعتماد و انتخاب شما تخفیفات و خدمات ویژه ای را در نظر گرفته است . برای اطلاع بیشتر خدمات و محصولات شرکت میتوانید با مشاورین ما در طاهر تاج مادر تماس حاصل فرمایید یا در سایت نظراتتان را کامنت کنید.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *