لیزر برای چه کسانی خطرناک است؟

اینکه لیزر موهای زائد برای چه کسانی مضر و برای چه کسانی مفید است یک مسئله حیاتی و ضروری است . به راستی که لیزر موهای زائد برای چه افرادی خطرناک می باشد؟ یا چه افرادی نمی توانند برای رفع موهای زائد شان از لیزر درمانی استفاده کنند؟ آیا لیزر برای تمام افراد کاربردی و مفید است؟ چه افرادی بهترین گزینه برای درمان لیزر موهای زائد می باشند؟ سوالات مطرح شده از مواردی است که باید هر مراکز درمانی و متخصصین مربوطه در مورد آن به خوبی مطلع باشد و بداند که مراجعه کنندگان یا بیماران آیا مستعد لیزر درمانی هستند یا خیر؟ کارشناسان ما در طاهر تاج مادر در این مقاله سعی کردند تا لیستی از افرادی که لیزر برای آنها نامناسب و مضر است را تهیه و برای شما ارائه دهند. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چه افرادی نباید از لیزر استفاده کنند؟

با وجود اینکه لیزر موهای زائد یک روش درمانی بسیار ایمن و حفاظت شده است اما توصیه می‌شود قبل از شروع لیزر موهای زائد حتما با متخصص مربوطه مشورت کنید. پزشک متخصص پوست و مو با در نظر گرفتن شرایط جسمی بهترین پیشنهاد برای حذف موهای زائد را به شما ارائه می دهد. در ادامه لیست افرادی که نباید از لیزر برای حذف موهای زائد شان استفاده کنند را برای شما تهیه کردیم. با ما همراه باشید .

زنان باردار و شیرده 

اکثر متخصصین و مراکز درمانی از انجام لیزر برای خانم های باردار و شیرده خودداری می کنند. با وجود اینکه هیچ مقاله علمی درباره مضرات لیزر در زمان بارداری منتشر نشده است اما به علت اهمیت سلامتی مادر و جنین در دوران بارداری و شیردهی، از انجام لیزر موهای زائد خودداری می شود. علاوه بر این، تغییرات هورمونی در زنان باردار و شیرده باعث افزایش رشد موهای زائد از جمله موهای روی شکم و صورت میشود و لیزر درمانی در این دوران بی نتیجه و بیهوده است. تغییرات هورمونی در خانم های باردار پس از زایمان و مادران شیردهی پس از 6 ماه  به حالت طبیعی خود برمیگردند و میتوانند از لیزر درمانی برای حذف بدنشان استفاده کنند. 

لیزر برای چه کسانی خطرناک است؟

افرادی که موی خاکستری یا سفید دارند

 افرادی که با کهولت سن یا شرایط ژنتیکی ملانین موهای خود را از دست دادند، روش لیزر برای حذف موهای زائد شان کارآمد نیست. علت این امر به نحوه عملکرد لیزر برمیگردد. دستگاه لیزر پرتویی با طول موج مشخص ساطع می کند که توسط ملانین مو جذب می شود. گرمای ایجاد شده در اثر جذب پرتو باعث تخریب ساختار فولیکول مو میشود و دیگر قادر به رشد مجدد نخواهد بود. بنابراین افرادی که موهای خاکستری یا سفید دارند، پرتو لیزر را جذب نمی کنند و از بین نمی روند. اما جالب است بدانید که اکثر موهای زائد بدن از جمله بیکینی و زیر بغل حتی با افزایش سن دارای موهای ضخیم و تیره است و لیزر برای حذف آنها به خوبی عمل می کند. 

افرادی که مشکلات پوستی دارند 

هر فردی که از بیماری پوستی مانند قارچ، جوش‌های چرکین، اگزما، تبخال فعال، عفونت، زخم فعال، زگیل، حساسیت و …رنج می برد، توصیه پزشکی این است که از لیزر برای حذف موهای زائد خود استفاده نکند؛ زیرا پرتو لیزر باعث تحریک پوست و تشدید بیماری میشود. قبل از انجام لیزر موهای زائد حتما با متخصص پوست در این باره مشورت کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید.

افرادی که به سن بلوغ نرسیده اند( معمولاً زیر ۱۴ سال)

افرادی که به سن بلوغ نرسیدن یا کمتر از 14 سال سن دارند، بهتر است از لیزر برای حذف  موهای زائد بدنشان استفاده نکنند؛ زیرا با ورود به سن بلوغ تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می شود که باعث افزایش رویش موهای زائد بدن شده و درمان لیزر را بیهوده و بی نتیجه میکند. معمولا افرادی که به سن ۱۸ سال را رد میکنند، از نظر هورمونی به ثبات خاصی رسیدند و می توانند از لیزر برای حذف موهای زائد خود استفاده کنند. دستگاه های لیزر الکس دایود، پلاتینیوم  و تیتانیوم  بهترین گزینه برای حذف موهای زائد بدن میباشد.

افرادی که از بیماری خاصی رنج می برند 

افرادی که  از بیماری خاصی چون سرطان پوست، نقص ایمنی و بیماری دیابت رنج می برند، بهتر است از لیزر برای حذف موهای زائد بدنشان استفاده نکنند؛ زیرا در این بیماری ها پوست و سلولهای بدن قادر به بهبودی و درمان نخواهند بود. در صورت هر یک از از بیماری های بیان شده با پزشک متخصص خود درباره لیزر موهای زائد تان مشورت کنید. 

افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند

مصرف داروهایی چون ماینوکسیدیل، آکوتان، داروی کنترل هورمون تیروئید و…باعث کاهش میزان اثربخشی لیزر موهای زائد بدن میشوند. برخی از داروهای مصرفی در افزایش رشد موهای زائد بدن اثر گذارند و انجام لیزر برای موهای زائد را بی اثر و بی نتیجه میکنند. مصرف داروهایی مانند راکوتان، پوست را در برابر عوامل بیرونی حساس و تحریک پذیر میکند. بنابراین ایجاد هرگونه زخم و سوختگی در هنگام لیزر موهای زائد، منجر به ایجاد عفونت در محل زخم میشود. 

افرادی که با سولاریوم و کرم های برنز کننده پوستشان را تیره میکنند 

اکثر متخصصین پوست برای افرادی که به تازگی از سولاریوم و کرم های برنز کننده برای تیرگی پوست استفاده کرده اند، توصیه می کنند که بلافاصله از لیزر برای حذف موهای زائد بدنشان استفاده نکنند. زیرا سولاریوم و کرم های برنز کننده سطح پوست را نازک و حساس تر می کند و لیزر موهای زائد باعث ایجاد لکه های پوستی میشود. پس حتماً بین سولاریوم و لیزر موهای زائد فاصله زمانی چند ماهه یا چند هفته برقرار کنید.

لیزر برای چه کسانی خطرناک است؟

افرادی که بر روی پوستشان تتو یا خالکوبی دارند 

انجام تاتو یا خالکوبی باعث ایجاد رنگدانه های تیره در داخل پوست میشود. پرتو لیزر توسط این رنگدانه ها جذب پوست شده و ایجاد سوختگی و آسیب های پوستی می کند. اگر بر روی پوستتان طرح تاتو کوچکی دارید، می توانید هنگام لیزر موهای زائد آن ناحیه را شات نزنید و اگر دارای طرح تاتو بزرگ بر روی پوست خود هستید، از انجام لیزر موهای زائد آن ناحیه صرف نظر کنید.

افرادی که مشکل تیروئید دارند 

بیماری های تیروئیدی از جمله پرکاری و و کم کاری باعث ایجاد مشکلاتی در پوست و ریزش مو میشود. اگر ترشح هورمون تیروئید به صورت غیر نرمال باشد، فولیکول های مو در روند رشد خود دچار تداخل و از حالت طبیعی خارج می شوند. انجام لیزر هنگامی برای این افراد مانعی ندارد که  میزان هورمون تیروئید به حالت تعادل رسیده باشد. اگر مشکل تیروئید دارید، حتماً قبل از لیزر موهای زائد با پزشک مربوطه مشورت های لازم را انجام دهید. 

افرادی که ویتامین های خاصی مصرف میکنند 

برخی از افراد با توجه به توصیه های پزشکی از مکمل هایی مانند ویتامین e استفاده می کنند. مصرف این ویتامین ها میتوانند در روند لیزر موهای زائد مشکل ساز شوند.

افرادی که دوران قاعدگی شان نزدیک است

لیزر در روزهای قبل و هنگام قاعدگی برای بدن هیچ عارضه ای ندارد اما میزان درد در این دوران بیشتر است. بنابراین پیشنهاد ما به شما برای تجربه یک لیزر بدون درد این است که تا اتمام قاعدگی تان صبر کنید. پلاتینیوم پلاس یکی از محبوبترین دستگاه های لیزر در کلینیک های زیبایی می باشد و شما میتوانید پس از اتمام دوره قاعدگی از امکانات بی نظیر آن بهره مند شوید.

افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند

مصرف آنتی بیوتیک در حساسیت پوست نسبت به نور و حرارت تاثیر گذار است.  بنابراین اگر از آنتی بیوتیک خاصی مصرف می کنید، لیزر موهای زائد می تواند مشکلاتی از جمله کهیر وزیکولار ، تب ، خستگی و درد مداوم پس از لیزر را برای شما ایجاد کند.

افرادی که تبخال زده اند 

تبخال یک عفونت فعال ویروسی است که اگر در ناحیه تحت درمان لیزر قرار بگیرد، تاثیر منفی در روند لیزر موهای زائد خواهد داشت. شما می توانید پس از بهبودی تبخال، لیزر درمانی خود را شروع کنید. اگر زیاد تبخال میزنید، بهتر است قبل یا بعد از لیزر موهای زائد بدن از قرص های ضد ویروسی با تجویز پزشک استفاده کنید. 

افرادی که به آکنه مبتلا هستند

 آکنه مانند تبخال در اثر حرارت لیزر تحریک شده و شدت می یابد. حتی اگر آکنه به ناحیه تحت درمان لیزر نزدیک باشد، ممکن است گرمای لیزر بر روی آن اثر بگذارد و ایجاد آسیب های پوستی کند. قبل از شروع لیزر درمانی حتماً با پزشک مربوطه خود مشورت کنید و از عوارض احتمالی آن جلوگیری کنید. 

افرادی که به بیماری های سیستم ایمنی بدن از جمله MS مبتلا هستند 

‏ms یک بیماری خود ایمنی و ناشناخته است که سیستم دفاعی بدن اندامهای داخلی را بیگانه شناسایی می کند و به آنها حمله می کند. بنابراین اکثر افرادی که به ام اس مبتلا هستند، دچار ضعف عضلانی یا تماس ناگهانی با ارگان ها می شود. با وجود این که هیچ مدرک و مقاله ای در جهت تاثیر منفی لیزر در بیماری ام اس منتشر نشده است اما پزشکان به بیماران ام اس توصیه می کنند، از انجام لیزر برای رفع موهای زائد بدنشان اجتناب کنند.

 جدول ممنوعه

در انتها جدولی برای شما فراهم کردیم تا بتوانید راحت تر افرادی که لیزر برای آنها ممنوع است را  شناسایی کنید. نکته این درباره جدول بندی این است که در جدول اول لیست افرادی که نمیتوانند به صورت موقت از لیزردرمانی استفاده کنند را بیان کردیم و در جدول دوم لیست افرادی که به طور کلی نمیتوانند از لیزر درمانی استفاده کنند اشاره کریدم . با ما همراه باشید. 

جدول اول

ردیفافرادی که موقتا نمی توانند از لیزر درمانی استفاده کنندتوصیه ها 
1زنان باردار و شیردهپس از زایمان و شش ماه پس از شیردهی میتوانید از لیزر برای رفع موهای زائد خود استفاده کنید
2افرادی که پوست خود را برنزه کردندبا گذشت ۴ هفت یا یک ماه پس از سولاریوم میتوانید از لیزر برای رفع موهای زائد خود استفاده کنید
3افرادی که به سن بلوغ نرسیده اندتا پس از گذراندن دوران بلوغ بهتر است از لیزر برای حذف موهای زائد استفاده نشود
4افرادی که داروهای خاصی مصرف میکنند بهتر است قبل از شروع لیزر درمانی با پزشک خود مشورت های لازم را انجام دهید 
5افرادی که مشکل تیروئید دارندپس از اینکه میزان هورمون تیروئید در بدن به حالت طبیعی برگشت می توانند از لیزر برای موهای زائد خود استفاده کنند
6افرادی که از ویتامین های خاصی مصرف میکنندبهتر است قبل از شروع لیزر درمانی با پزشک خود مشورت های لازم را انجام دهید 
7افرادی که به دوران قاعدگی شان نزدیک استمی توانید پس از اینکه دوران قاعدگی تان به اتمام رسید برای لیزر موهای زائد تان اقدام کنید 
8افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند بهتر است قبل از شروع لیزر درمانی با پزشک خود مشورت های لازم را انجام دهید 
9افرادی که تبخال زده اندمیتوانید قبل یا بعد از لیزر موهای زائد از قرص های ضد ویروسی با تجویز پزشک استفاده کنید
10افرادی که به آکنه مبتلا هستندمی توانید درباره لیزر موهای زائد با پزشک خود مشورت کنید و از عوامل احتمالی آن جلوگیری کنید

جدول دوم

ردیف افرادی که کلا نمی توانند از لیزر درمانی استفاده کنندتوصیه ها
1افرادی که به ام اس مبتلا هستندبهتر است از انجام لیزر برای حذف موهای زائد خودداری کنید
2افرادی که بر روی پوست شان تاتو یا خالکوبی دارنداگر طرح تاتو کوچک باشد، می توان از شات های لیزر در آن ناحیه استفاده نکرد اما اگر طرح تاتو بزرگ باشد بهتر است از لیزر موهای زائد در آن ناحیه صرف نظر کرد 
3افرادی که مشکلات پوستی دارنددر این افراد بهتر است از لیزر برای حذف موهای زائد استفاده نشود. در صورت تمایل با پزشک مربوطه مشورت کنید و آزمایشات لازم انجام دهید 
4افرادی که از بیماری خاص رنج می برند بهتر است قبل از شروع لیزر درمانی با پزشک خود مشورت های لازم را انجام دهید 
5افرادی که موی سفید و خاکستری دارنداکثر موی زائد مانند بیکینی و زیر بغل در افراد مسن و یا افرادی که موی بور دارند، ضخیم و تیره است و لیزر برای آنها مناسب است 

 چه افرادی باید از لیزر برای رفع موهای زائد شان استفاده کنند؟

تمام افرادی که از نظر جسمانی مشکل خاصی ندارند یا شامل افرادی که در قسمت بالا نام برده شده نباشند، می توانند از لیزر برای رفع موهای زائد شان استفاده کنند. افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند، بهترین گزینه برای لیزر درمانی هستند؛  زیرا پرتو لیزر بدون اینکه جذب ملانین پوست شود، تماماً جذب فولیکول های مو شده و آنها را نابود میکند. با پیشرفت تکنولوژی و ساخت دستگاه های لیزر متعدد چون ، طیف گسترده‌ای از بیماران قادر هستند از لیزر برای حذف موهای زائدشان استفاده کنند و نتیجه قابل قبولی را مشاهده کنند.

سخن پایانی…. 

در این مقاله با لیست افرادی که از انجام لیزر برای موهای زائد منع شدند، آشنا شدید و دانستید که لیزر برای چه افرادی مفید است. دستگاه های لیزر الکس دایود، تیتانیوم و پلاتینیوم بهترین گزینه برای مراکز درمانی و کلینیک های پوست و مو می باشد، زیرا تمام افراد با تایپ پوستی متنوع را پوشش می دهد. شرکت بین المللی طاهر تاج مادر با ارائه ایمن ترین و بروزترین دستگاه های لیزر، یکی از پیشگامان در این عرصه می باشد. طاهر تاج مادر با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور، دستگاه های لیزر خود را به دو صورت نقدی و اقساطی در اختیار دوست داران بهداشت و زیبایی قرار می دهد. شرکت طاهر تاج مادر به سپاس اعتماد و انتخاب شما تخفیفات و خدمات ویژه ای را در نظر گرفته است. برای اطلاع بیشتر خدمات و محصولات شرکت میتوانید با مشاورین ما در طاهر تاج مادر تماس حاصل فرمایید یا در سایت نظراتتان را کامنت کنید. باتشکر از توجه و همراهی شما.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *