لیزر در دوران شیردهی

آیا لیزر در دوران شیردهی عوارض دارد؟ این سوال تمام مادرانی است که نگران سلامتی فرزندانشان هستند. به نظر شما لیزر موهای زائد بدن در دوران شیردهی به سلامتی مادر و فرزند آسیب می رساند؟ چه نکاتی را باید در هنگام لیزر در دوران شیردهی رعایت کرد؟ آیا لیزر موهای زائد بدن در دوران شیردهی کار عاقلانه ایست؟ کارشناسان ما در طاهر تاج مادر در این مقاله به صفر تا صد لیزر در دوران شیردهی می پردازند و به نگرانی شما مادران عزیز در این باره خاتمه می دهند. با ما همراه باشید.

تاثیر هورمون های بارداری و شیردهی در چرخه رشد مو

 بین رویش و ریزش مو یک چرخه زیستی وجود دارد که به آن چرخه رشد مو می گویند. چرخه رشد مو شامل سه مرحله آناژن، کاتاژن و تلوژن می باشد. مرحله فعال رشد مو آناژن می باشد و فازهای کاتاژن و تلوژن به ترتیب مرحله میانی و استراحت مو می باشند. فاز تلوژن همان مرحله ریزش مو است. هورمون های بارداری علاوه بر اینکه در محل جوانه زدن ناگهانی مو و میزان آن تاثیر می گذارند، در چرخه رشد مو نیز تغییراتی را ایجاد می کنند. این هورمون ها مرحله تلوژن را به تعویق می اندازند و موهای زائد بدن بیشتر و ضخیم تر میشوند. نکته قابل توجه برای مادران این است که حدود سه تا شش ماه پس از تولد نوزاد هورمون ها به حالت طبیعی خود برمیگردند و موهای زائد بدن می ریزند. این ریزش ناگهانی مو تلوژن افلوویوم گفته می شود.

لیزر در دوران شیردهی

دوران شیردهی و تغییرات هورمونی بدن

در دوران بارداری و شیردهی، مادران تغییرات هورمونی در بدنشان احساس می کنند. در این دوران میزان هورمون استروژن و آندروژن بدن افزایش می یابد و مو در مکان هایی که قبلا وجود نداشته رشد می کند. این اتفاق بیشتر در سه ماهه اول بارداری شکل می گیرد و تا زمان شیردهی ادامه دارد.

هورمون استروژن

هورمون استروژن سبب رشد موهای زائد بر روی شکم، صورت، گردن و سینه‌ها میشود. میزان این هورمون در دوران بارداری افزایش یافته و پس از تولد نوزاد و شروع دوران شیردهی تا حد قابل توجهی کاهش می یابد، بنابراین در دوران شیردهی موهای زائد رشد کرده در نواحی مختلف بدن به مرور زمان از بین می رود. 

ترشح یا افزایش برخی هورمون ها در روند رویش مو و تغییرات پوستی تاثیرگذارند و مشکلات آزاردهنده ای را برای زنان ایجاد می کنند. همین مساله باعث شده تا مادران شیرده و باردار به فکر انجام لیزر برای حذف مو های زائد یا حذف لکه های پوستی بیفتد.

لیزر در دوران شیردهی

آنچه باید در مورد لیزر در دوران شیردهی بدانید

اگر در مورد نحوه عملکرد لیزر آگاه شویم راحت تر می توانیم در مورد لیزر در دوران شیردهی تصمیم گیری کنیم و با دید دیگری به این مسئله نگاه کنیم.

نحوه عملکرد لیزر موهای زائد

لیزر یک عمل فتوترمولیز انتخابی است. در فرآیند فتوترمولیز انتخابی هدف اصلی آسیب رساندن به فولیکول های مو است. عملکرد لیزر بدین گونه می باشد که ابتدا تکنسین لیزر اشعه را به ناحیه درمان توسط اپلیکاتور نشانه می گیرد. اشعه به سطح درم جایی که فولیکول های مو قرار دارند، نفوذ میکند و رنگدانه های تیره مو را هدف قرار می دهد. لیزر با حرارت و تولید گرما به فولیکول های مو آسیب میرساند. از این رو یا فولیکول ها به طور کامل از بین می روند یا ضعیف میشوند. حال که با نحوه عملکرد لیزر اطلاعات کافی را کسب کردید؛ وقت آن رسیده تا در مورد تاثیر لیزر در دوران شیردهی و بارداری صحبت کنیم و به نتیجه مطلوبی در این باره برسیم. 

آیا لیزر در دوران شیردهی امکان پذیر است؟

تا به امروز خوشبختانه هیچ منبع علمی و موثقی مبنی بر اینکه لیزر در دوران شیردهی دارای عوارض جبران ناپذیری است منتشر نشده است. به طور علمی اشعه لیزر تا ناحیه درم پوست نفوذ می کند و آسیبی به سایر اندام ها وارد نمی کند. پرتوهای لیزر دارای طول موج های بلند هستند که با گرم کردن نواحی اطراف فولیکول ها باعث نابودی موهای زائد بدن میشود. این طول موج های بلند هیچ نقشی در جهش سلول و سرطان ناشی از آن ندارد. از این رو لیزر یک عمل کم خطر و بی عارضه بشمار می آید، بنابراین مادران شیرده بدون نگرانی میتوانند از لیزرهایی چون پلاتینیوم و پلاتینیوم پلاس برای حذف موهای زائدشان استفاده کنند. نکات مهمی در این باره وجود دارد که در ادامه برای شما شرح می دهیم.

نکاتی که باید درباره لیزر در دوران شیردهی به آن توجه کنید!!!!

  • عمل لیزر در برخی از دستگاه ها کمی با درد همراه می باشد. برای حل این مشکل افراد از عوامل بی حس کننده استفاده می کنند تا لیزر بدون درد داشته باشند. در این هنگام مواد بی حس کننده به عمق پوست نفوذ می کنند که این ماده بی حسی در خون فرد و شیر مادران یافت می شود. بنابراین اگر در دوران شیردهی قصد لیزر موهای زائد بدنتان را دارید از مصرف مواد بی حس کننده خودداری کنید.
  • در دوران شیردهی میتوان موهای زائد کل بدن را لیزر کرد اما برای احتیاط بیشتر بهتر است بر روی بافت سینه یا ناحیه آرئول انجام نشود، زیرا سینه و ناحیه آرئول اندام اصلی در شیردهی هستند.
  • اگر درمان لیزر را از قبل بارداری انجام میدادید و در دوره درمان لیزر متوجه بارداری خود شدید نگران نباشد فقط کافیست درمان خود را متوقف کنید و به زمان بعد از شیردهی موکول کنید.
لیزر در دوران شیردهی

سخن پایانی

در این مقاله یاد گرفتیم که لیزر در دوران شیردهی خطری را برای مادر و فرزند به همراه ندارد و مادر میتواند با درمان لیزر، موهای زائد بدن را نابود کند. بنابراین لیزردرمانی در دوران شیردهی زیرنظر پزشک متخصص ممانعتی ندارد. شرکت بین المللی طاهر تاج مادر با ارائه ایمن ترین و بروزترین دستگاه های لیزر، یکی از پیشگامان در این عرصه می باشد. طاهر تاج مادر با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور، دستگاه های لیزر خود را به دو صورت نقدی و اقساطی در اختیار دوست داران بهداشت و زیبایی قرار می دهد.شرکت طاهر تاج مادر به سپاس اعتماد و انتخاب شما تخفیفات و خدمات ویژه ای را در نظر گرفته است . برای اطلاع بیشتر خدمات و محصولات شرکت میتوانید با مشاورین ما در طاهر تاج مادر تماس حاصل فرمایید یا در سایت نظراتتان را کامنت کنید.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *