آیا لیزر درمانی سرطان زاست؟

آیا لیزر درمانی سرطان زاست؟ عوارض لیزر موهای زائد بدن چیست؟ آیا عوارض لیزر درمانی طولانی مدت است؟ اکثر افرادی که تصمیم می گیرند برای حذف موهای زائدشان از لیزر درمانی استفاده کنند، این مجموعه سوالات را از اپراتور لیزر یا متخصصین در این زمینه می پرسند. در این مقاله کارشناسان ما در طاهر تاج مادر به تمامی سوالات شما در زمینه عوارض لیزر درمانی و نکاتی که باید برای انجام هر چه بهتر لیزر موهای زائد توجه کنید را ارائه می دهند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

سرطان چیست؟

امروزه با سبک زندگی نادرست و تغذیه ناسالم اکثر افراد جامعه، سرطان به میزان چشمگیری شایع شده است. حال سرطان چیست و چگونه به وجود می آید؟ سرطان در نتیجه تقسیم سلولی بی رویه و غیر طبیعی بدن به وجود می آید. یک جهش در چرخه سلولی میتواند محرک و زمینه ساز سرطان در بدن باشد. سرطان با تغییر در یک سلول یا گروه کوچکی از سلول ها شروع می شود و با گسترش و انتقال آنها به سایر نواحی بدن پیشرفت می کند. عواملی چون ژنتیک، تغذیه ناسالم، قرار گرفتن در برابر اشعه UV در ایجاد سرطان بسیار تاثیر گذارند.

نحوه عملکرد لیزر برای حذف موهای زائد 

اگر با نحوه عملکرد لیزر موهای زائد آشنا شوید، درک صحیح تری نسبت به قضیه سرطان زا بودن لیزر خواهید داشت. لیزر برای حذف موهای زائد از پرتوهای نوری با طول موج های بلند استفاده می کند. این پرتو ها با نفوذ به ناحیه درم، توسط ملانین مو جذب می شود. گرمای حاصل از این اشعه به فولیکول های مو (یا همان ریشه مو) آسیب می رساند. با تکرار این فرآیند فولیکول ها به طور کامل از بین میروند یا بسیار ضعیف و نازک میشوند. یکی از پیشگامان دستگاهای لیزر در زمینه حذف موهای زائد، لیزر الکس دایود میباشد که در حدود 80 درصد موهای زائد بدن را به طور کلی نابود می کند.

آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟

اشعه ای که در لیزر درمانی وجود دارد با اشعه ای که در ام آر آی و سی تی اسکن استفاده می شود بسیار متفاوت است. اشعه ای که در مراکز درمانی کاربرد دارد از نوع یونیزه می باشد اما اشعه ای که در لیزر درمانی بکار رفته است غیر یونیزه میباشد و هیچ خطری را برای سلامتی فرد به همراه ندارد. پرتوی غیر یونیزه در لیزر فقط  میتواند تا چند میلی متری سطح پوست نفوذ کند و اثرات آن به اندام داخلی نمی رسد. به طور کلی لیزر یک فرآیند لایه برداری ایمن و کنترل شده می باشد. جالب است بدانید لیزر نه تنها باعث سرطان نمی شود بلکه در حذف ضایعات پیش سرطانی استفاده میشود.

علت عوارض لیزر درمانی چیست؟

همانطور که بیان کردیم پرتوی لیزر با نفوذ به ناحیه درم پوست باعث آسیب رسانی فولیکول های مو میشود. در بالای ناحیه درم، اپیدرم (یا همان روپوست) قرار گرفته است. در اپیدرم پوست ساقه مو دارای ملانین می باشد که در هنگام عبور اشعه لیزر مقداری از پرتو جذب آن می شود و عوارضی چون قرمزی پوست، سوختگی و… را به همراه دارد. امروزه دستگاه های لیزر پیشرفته به سیستم های خنک کننده قدرتمندی مجهز است که از سوختگی و قرمز شدن پوست جلوگیری میکند. تمامی دستگاه های لیزر از جمله تیتانیوم، پلاتینیوم، کیوسوئیچ و اولترافورمر دارای سیستم خنک کننده قدرتمند اند که میزان آسیب های پوستی را به حداقل میرسانند.

9 عارضه در لیزر درمانی

درمان لیزر دارای عوارض کوتاه مدت و بی خطر است. این عوارض به تجربه اپراتور لیزر و حساسیت پوستی بیمار بستگی دارد. به طور معمول این عوارض بسیار نادر است و خطر جدی را به دنبال ندارد. از جمله عوارض لیزر درمانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوسته پوسته شدن
  • قرمزی و التهاب پوست
  • سوختگی و تاول
  • عفونت پوستی
  • ایجاد تغییر در رنگ پوست
  • آسیب به چشم
  • اسکار و زخم
  • هایپرپیگمنتیشن
  • هایپوپیگمنتیشن

در ادامه به تک تک موارد بالا به صورت کامل میپردازیم.

پوسته پوسته شدن

پوسته پوسته شدن یکی از عوارض خفیف و قابل پیشگیری در لیزر درمانی است. با کمی رعایت مسائل بهداشتی میتوان از این عارضه جلوگیری کرد. در صورت پوسته پوسته شدن توصیه میشود برای بهبودی سریعتر پوست از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

قرمزی و التهاب پوست

یکی دیگر از عوارض لیزر درمانی قرمزی و التهاب پوست است. قرمزی و التهاب پوست بر اثر گرمایش ایجاد شده توسط لیزر برای تخریب فولیکول های مو است. این عارضه در افراد کمی مشاهده شده است و پس از گذشت چند ساعت تا نهایت دو روز پوست به حالت اول خود برمی گردد. توصیه میشود برای بهبود سریعتر قرمزی و التهاب پوست از کمپرس سرد و استروئید های موضعی استفاده شود. شما همچنین می توانید پس از لیزر، حمام آب سرد بروید تا از شدت التهاب و قرمزی پوست تان بکاهید. خوشبختانه امروزه با بکارگیری سیستم های خنک کننده در دستگاه های لیزر این عارضه کاهش بسیار چشمگیری داشته است.

عوارض لیزر موهای زائد

سوختگی و تاول

سوختگی و تاول پوست از جمله عوارض لیزر درمانی است که بعلت بی تجربه بودن اپراتور لیزر و بکارگیری تکنیک اشتباه در حین درمان به وجود می آید. برای پیشگیری از این عارضه حتما به مراکز درمانی معتبر مراجعه کنید. اکثر مراکز درمانی معتبر به دستگاه های لیزر استاندارد و ایمن مجهز هستند. افراد با تجربه در مراکز درمانی از سیستم کولینگ لیزر در هنگام درمان بیمار به درستی استفاده می کنند و تا حد زیادی از سوختگی و تاول زدن پوست جلوگیری میکنند.

عفونت‌های پوستی

عفونت پوستی در لیزر درمانی بسیار نادر است؛ اما در صورتی که روپوست یا اپیدرم آسیب ببیند ممکن است این عارضه بروز کند.علائم عفونت پوستی شامل خارش، درد، التهاب و جوش است. توصیه میشود در صورت رویت عفونت پوستی از مصرف خودسرانه کرم های موضعی آنتی بیوتیک اجتناب کنید و با مرکز درمانی تماس حاصل فرمایید.

ایجاد تغییر در رنگ پوست

پس از لیزر افراد شاهد تغییر خفیف رنگ پوستشان می شوند. که معمولا بسته به شرایط فیزیکی فرد این تغییرات متفاوت است. افرادی که پوست روشنی دارند، دچار تیرگی پوست میشوند. افرادی که پوست تیره ی دارند، دچار روشنی پوست میشود. این عارضه برخی اوقات برای مراجعه کنندگان بسیار خوشایند و امتیاز تلقی میشود.

عوارض لیزردرمانی

آسیب به چشم

در لیزر از اشعه پرقدرت و پر انرژی برای رفع موهای زائد استفاده می شود که مشاهده این اشعه برای چشم بسیار مضر است. برای رفع این عارضه از عینک های محافظ برای بیمار و اپراتور استفاده میشود.

اسکار و زخم

از اسکار و زخم نمیتوان به عنوان یک عارضه اصلی لیزر موهای زائد نام برد، زیرا این عارضه بیشتر یک اشتباه و سهل انگاری از طرف پزشک معالج است. بنابراین با انتخاب یک مرکز درمانی معتبر میتوانید از بروز این عارضه جلوگیری کنید. گاهی اوقات بی توجهی به نکات مراقبتی بعد از لیزر باعث ایجاد این عارضه می شود، پس اگر قرار است با لیزر به بهداشت فردی تان اهمیت دهید، تمامی نکات خود مراقبتی را در طول درمان لیزر رعایت کنید تا بدور از هیچ عارضه ای موهای زائد بدنتان را از بین ببرید.

هایپرپیگمنتیشن

هنگامی که ملانین یا همان رنگدانه های پوست افزایش یابند و پوست تیره تر شود را هایپرپیگمنتیشن میگویند. هایپرپیگمنتیشن عارضه ای است که در اثر زخم شدن یا ایجاد اسکار توسط لیزر بر روی بدن مشاهده میشود. این عارضه مانند جای زخم پس از مدتی به حالت اول برمیگردد و مشکل حادی را به وجود نمی آورد.

آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست

هایپوپیگمنتیشن

هنگامی که ملانین یا همان رنگدانه های پوست کاهش یابند و پوست روشن تر شود را هایپوپیگمنتیشن می گویند. این عارضه کوتاه مدت است و با گذشت زمان به حالت اول برمیگردد. علت به وجود آمدن این عارضه نامشخص میباشد. رعایت کردن مسائلی از جمله استفاده از کرم ضد آفتاب به مدت 6 هفته پس از درمان، قرار نگرفتن در معرض مستقیم نور خورشید، استفاده از طول موج مناسب، زمان تابش کوتاه و استفاده صحیح از سیستم کولینگ دستگاه لیزر در پیشگیری این عارضه بسیار تاثیرگذار است.

نکاتی که باید در لیزر درمانی به آنها توجه کرد

برای اینکه لیزر درمانی بدون عارضه با کمترین آسیب را داشته باشید باید نکاتی را قبل و بعد از لیزر موهای زائد توجه و رعایت کنید. در ادامه به این نکات می پردازیم.

نکات مهم قبل از لیزر درمانی

  • قبل از اینکه لیزر درمانی را شروع کنید بهتر است به پزشک مربوطه مراجعه کنید و در مورد لیزر و سلامتی بدنتان با وی مشورت کنید. توصیه میشود افرادی که از بیماری های پوستی رنج می برند از لیزر برای رفع موهای زائدشان استفاده نکنند.
  • قبل از انجام لیزر موهای زائد بدنتان را با ژیلت شیو کنید. هرگز برای شیو موهای زائد قبل از لیزر درمانی از کرم های موبر، اپیلاسیون و اپیلیدی استفاده نکنید. درصورت استفاده هر یک از این راه ها جلسه لیزر درمانی تان را تا 4 هفته به تعویق بیاندازید.
  • 2 تا 4 هفته قبل از لیزر از صندلی های سولاری و دستگاه های برنز کننده استفاده نکنید.
  • از مصرف داروهایی مانند آسپرین، داروهای رقیق کننده خون و داروهای ضد التهابی قبل از لیزر درمانی اجتناب کنید. 
  • قبل و بعد از لیزر موهای زائد در معرض مستقیم تابش نور خورشید قرار نگیرید و از ضد آفتاب با طیف SPF30 استفاده کنید.
  • برای اینکه درد کمتری را در هنگام لیزر موهای زائد احساس کنید، قبل از درمان مقداری آب بنوشید.

نکات مهم هنگام لیزر درمانی

  • در هنگام لیزر درمانی از عینک های محافظ برای جلوگیری از آسیب چشم استفاده کنید.
  • در صورت درد بسیار به اپراتور اطلاع دهید تا شدت دستگاه لیزر را کاهش دهد یا از ماده بی حسی استفاده کند.

نکات مهم بعد از لیزر درمانی

  • بعد لیزر درمانی حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید .
  • در صورت خشکی پوست از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید.
  • سعی کنید کمترین شیو را در بین فاصله جلسات لیزر داشته باشید.
  • در معرض تابش مستقیم خورشید قرار نگیرید.
  • در صورت قرمزی و تورم پوست از کمپرس سرد استفاده کنید یا به حمام آب سرد بروید.

سخن پایانی 

در این مقاله ما به یکی از باورهای غلط (آیا لیزر درمانی سرطان زاست؟) در مورد لیزر درمانی پرداختیم و آموختیم که عوارض جانبی لیزر موهای زائد بدن کم خطر و کوتاه مدت است و با گذر زمان درمان میشود. برای کاهش حداکثری عوارض لیزر درمانی می توان از دستگاه های لیزر با کیفیت و ایمن استفاده کرد.شرکت بین المللی طاهر تاج مادر با ارائه ایمن ترین و بروزترین دستگاه های لیزر، یکی از پیشگامان در این عرصه می باشد. طاهر تاج مادر با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور، دستگاه های لیزر خود را به دو صورت نقدی و اقساطی در اختیار دوست داران بهداشت و زیبایی قرار می دهد. شرکت طاهر تاج مادر به سپاس اعتماد و انتخاب شما تخفیفات و خدمات ویژه ای را در نظر گرفته است. برای اطلاع بیشتر خدمات و محصولات شرکت میتوانید با مشاورین ما در طاهر تاج مادر تماس حاصل فرمایید یا در سایت نظراتتان را کامنت کنید.باتشکر از توجه و همراهی شما.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *