لیزر موهای زائد امروزه بهترین روش برای رهایی از موهای زائد بدن است زیرا شما را از تیغ، ژیلت، موبر و اپلیدی بی نیاز میکند. با توجه به رشد چشمگیری که در سال های اخیر داشته، روز به روز به متقاضیان لیزر افزوده می شود و محبوبیت بالایی در بین مردم دارد. عده ای معتقدند بی فایده و بدون نتیجه است و بسیاری باور دارند بسیار کارآمد و ثمربخش است. در کنار این افراد، افرادی هستند که از عوارض و خطرات احتمالی آن ترس دارند. عوارض احتمالی بستگی به تجربه پزشک و قدرت بدنی فرد دارد. اگرچه لیزر به سرعت انجام می‌شود و با دقت بالا همه نقاط را عاری از موی زائد می کند اما اگر توسط متخصص مربوطه انجام نشود باعث بروز عوارض و مشکلات احتمالی می شود.

عوارض لیزر، زیاد یا کم؟

حال اینکه لیزر میتواند چقدر عوارض داشته باشد؟ سوالی تامل برانگیز است، مقدار عوارض لیزر در افراد به رنگ پوست و ویژگی های دستگاه بستگی دارد، افرادی با رنگ پوست تیره تر بیشتر مستعد عوارض احتمالی پوستی از لیزر هستند زیرا ملانین موجود در پوست آنها بیشتر است و رنگ پوست و موی آنها تفاوت چندانی با یک دیگر ندارد به همین خاطر ممکن است دستگاه لیزری که از دقت پایینی برخوردار است، مو را از پوست تشخیص دهند و موجب سوختگی پوست شود. از دیگر عواملی که عوارض احتمالی لیزر را افزایش می‌دهند، می‌توان به طول موج لیزر، مدت زمان تابش، اندازه نقطه ی تابش و همچنین استفاده ی نامناسب از روش های خنک سازی پوست اشاره کرد. طول موج دستگاه لیزر هرچه بیشتر باشد و مدت زمان تابش نیز کوتاه تر باشد عوارض جانبی کمتر رخ می دهد. برای اثر بخشی بیشتر لیزر بر موهای زائد و کاهش عوارض لیزر باید همه موارد مربوط به دستگاه لیزر (طول موج ، مدت تابش، تکنیک های درست خنک سازی پوست) رعایت شود. دستگاه لیزر باید با توجه به رنگ پوست شما انتخاب شود و بسیار اهمیت دارد متناسب با رنگ پوست شما باشد. دستگاه های مختلفی در کلینیک ها مورد استفاده قرار می گیرد که بهترین انتخاب دستگاه لیزر تیتانیوم باشد؛ زیرا با داشتن سه طول موج متفاوت به طور همزمان بدون هیچ نوع عارضه به لایه های پوست نفوذ می‌کند و ریشه موی زائد را از بین می‌برد. دستگاه لیزر تيتانيوم با کاهش عوارض و درد احتمالی به وسیله سیستم خنک کننده ICE پلاس در این زمینه از دیگر دستگاه ها پیشی گرفته و همچنین ایمنی بیشتر را با داشتن نوک یاقوت کبود اپلیکاتور تضمین می کند. برای آشنایی بیشتر با لیزر تیتانیوم در ادامه باما همراه باشید.

 

لیزر موهای زائد چه مزایا و معایبی دارد؟

برای از بین بردن موهای زائد با یک جلسه به نتیجه نمی‌رسید، بلکه باید همه جلسات را به طور منظم سپری کنید؛ اما از همان جلسه اول کاهش رشد موهای زائد را احساس می‌کنید و سرعت رشد آنها به حداقل می‌رسد، این بهترین مزیت استفاده از لیزر خواهد بود. کمترین درد را لیزر به خود اختصاص می دهد و در بیشتر مواقع هیچ دردی احساس نمی شود، درصورتی که اپیلاسیون با درد بالا همراه است. همینطور می توانید از لیزر در تمام قسمت های بدن استفاده کنید و هیچ محدودیتی ندارد. از معایب لیزر می‌توان فقط به نتیجه گیری آن اشاره کرد که در صورت کامل نشدن دوره لیزر نتیجه دلخواه شما به دست نخواهد آمد در غیر این صورت لیزر با رعایت دوره درمانی موهای زائد برگشت پذیر نیستند و شما از موهای زائد خلاص خواهید شد.

 

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

همانطور که گفتیم لیزر موهای زائد عوارض خاصی ندارد، تنها زمانی عوارض خواهد داشت که اپراتور دستگاه بی تجربه باشد و آموزش لازم را ندیده باشد و البتهز دستگاه مورد استفاده استاندارد نباشد. با توجه به تحقیقات به عمل آمده در میان تمام دستگاه های لیزر، دستگاه لیزر تیتانیوم از عوارض کمتر و فواید بیشتر برخوردار است که یکی از مزایای آن درمان ضایعات عروقی و مشکلات پوستی است و همچنین به دلیل افزایش تدریجی حرارت پوست، میزان درد به طور قابل ملاحظه ای کاهش یابد و خطر سوختگی در این دستگاه غیر ممکن باشد. این امکانات کاربردی و مفید باعث شده در بسیاری از نقاط جهان طرفداران بسیاری را به خود جذب کند. از قابلیت استفاده برای انواع پوست در این دستگاه نمی‌توان غافل شد، همین امر دستگاه های لیزر دیگر را منسوخ کرده است. با توجه به این موضوع استفاده از دستگاه استاندارد حتی در زمانی که فرد تجربه کافی نداشته باشد عوارض و خطری را متوجه فرد نمی کند، زیرا لیزر لایه سطحی پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به فولیکول مو تاثیر می‌گذارد و به اندام های داخلی بدن وارد نمی‌شود. حال اگر دستگاه غیر استاندارد و فرد بی تجربه باشند عوارض مختلفی مثل خارش،سوختگی و قرمزی و.. امکان دارد به وجود بیاید. البته تمام این عوارض سطحی هستند و با مروز زمان از بین میروند. توضیح این عوارض در زیر آورده ایم:
◀ قرمز شدن و تحریک پوست
از عوارض شایع لیزر موهای زائد به قرمزی سطح پوست می‌توان اشاره کرد، اگر پوست حساسی دارید یا ناحیه ای که لیزر میشود حساس تر است، احتمال وقوع این عارضه قوی تر خواهد بود. در اطراف فولیکول بعد از لیزر کردن امکان دارد قرمزی، سوزش و تورم مختصری اتفاق بیوفتد. بعد از اپیلاسیون هم این اثرات دیده می‌شود. پس از یک ساعت از انجام لیزر سوزش پوست از بین می‌رود، برای کاهش سوزش می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.
◀ تغییرات در رنگدانه های پوست
در بعضی مواقع بعد از عمل لیزر در پوست افراد تغییرات رنگدانه اتفاق می افتد. در کسانی که پوست روشن تری دارند لکه های تیره ایجاد می‌شود و کسانی که پوست تیره تری دارند لکه های روشن تر دیده می‌شود. جای نگرانی نیست این تغییرات به صورت موقت هستند و پس از مدتی اثری از آنها نخواهد بود.
◀پوسته پوسته شدن پوست
به دلیل سوختگی های سطحی در برخی افراد پوسته پوسته شدن پوست مشاهده می‌شود، این مشکل جزئی امکان دارد باعث به وجود آمدن زخم شود. وقتی رخ میدهد که پوست فرد خشک باشد و نوک پروب لیزر به حد کافی سرد نباشد. با استفاده از مرطوب کننده ها در این ناحیه میتوانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

سخن آخر

در انتها تکرار این مطلب خالی از لطف نیست، لیزر بهترین روش برای خلاصی از موهای زائد است و هیچ گونه ضرر برای بدن نخواهد داشت. عوارض محدود آن موقتی است و پس از مدت کوتاهی از بین میرود، شما پس از انجام دوره لیزر نیازی به وسیله های دیگر برای از بین بردن موهای زائد ندارید.
تلاش کردیم تا سوالات و ابهامات در مورد لیزر را در این محتوا برای شما شرح دهیم، امیدواریم این مطلب برای شما مفید و کاربردی باشد.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *